Column: De slechtste briefing ooit

Column: De slechtste briefing ooit

Laten we eerlijk zijn: veel te vaak komen opdrachtgevers aandraven met een waardeloze briefing. De gemiddelde briefing luidt ongeveer als volgt:

  • We willen iedereen die komen wil de informatie verstrekken waar hij op zit te wachten; 
  • Tegelijkertijd willen wij ons hele verhaal vertellen, met als zijn nuances, zonder daarin keuzes te maken; 
  • Onze doelgroep is de gemiddelde Nederlander, maar we willen daarnaast niemand uitsluiten; 
  • We kennen onze doelgroep niet, maar weten wel zeker dat ze precies zo denken als wij; 
  • We openen met een speech van de directeur, omdat dit nu eenmaal zo hoort; 
  • We programmeren een aantal sprekers in willekeurige volgorde, zonder na te denken over hun onderlinge relatie. We geven ze allemaal evenveel spreektijd (lees: te lang), omdat we geen onderscheid willen maken; 
  • Sprekers mogen vooral heel lang praten, waardoor er nauwelijks tijd over blijft voor interactie. Gelukkig vindt de zaal dat volgens ons allemaal prima; 
  • Voor de nodige interactie voegen we op een volledig willekeurige plek in het programma wat interactie in. We kiezen daar een vorm voor (meestal lagerhuisdebat of stellingen) zonder enig idee te hebben van de voor- en nadelen van deze vorm. Dat geeft gelukkig niet, want we hebben immers ook geen idee wat deze interactie op zou moeten leveren; 
  • Na de pauze gaan we uiteen in workshops. Waarom die deelsessies zo heten, weet niemand. We overwegen niet ze op een ander moment te plannen; 
  • Na afloop van de workshops (waarvan ook na afloop nog steeds niemand weet waarom ze zo heten) komen we nog één keer plenair bij elkaar, zonder dat dit toegevoegde waarde heeft; 
  • ... (aanvullingen door jullie - de lezers van deze column - zijn van harte welkom). 

Is dit beeld overtrokken? Ik denk het niet. En laten we eerlijk zijn: veel te vaak komen opdrachtgevers weg met zo'n waardeloze briefing. We laten het gebeuren en gaan dan achteraf klagen, dat de bijeenkomst te weinig heeft opgeleverd. Laten we wat vaker minder laf zijn en doen waar de opdrachtgever ons voor inhuurt: onze vakkennis inbrengen, doorvragen en advies geven; ook als de opdrachtgever dat niet leuk vindt. Ik denk dat wij ons werk pas echt goed doen, als de opdrachtgever ons bij tijd en wijle ongelofelijk irritant vindt.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Michel Verheijden [Mier Cabaret & Dagvoorzitters]
Michel Verheijden [Mier Cabaret & Dagvoorzitters]
New|2012-04-02 - 09:27u

Vergeet niet dat alle spontane interacties met de zaal van tevoren uitgeschreven moeten worden anders kan de directie zich niet voorbereiden ;-)

Michel Verheijden [Mier Cabaret & Dagvoorzitters]
Michel Verheijden [Mier Cabaret & Dagvoorzitters]
New|2012-04-02 - 09:47u

Oh, en houd die stellingen zo vaag mogelijk, anders zou je wel eens een discussie kunnen krijgen!

Lees ook

6 tips voor een uniek congres

6 tips voor een uniek congres

Wintermagie: verwen je medewerkers met een mobiele kerstbar

Wintermagie: verwen je medewerkers met een mobiele kerstbar

Event professionals aller organisaties, verenig jullie!

Event professionals aller organisaties, verenig jullie!

Advertenties