Transcript
Dag Joris, dag Arjen, welkom in de studio.
Dag Kevin.
Ja, ik moet jullie feliciteren. 15 jaar EventSummit.
Ja.
Dat is mooi, hé?
We mogen bijna scooter rijden.
Bijna uit de puberteit zijn we.
Zeg, maar misschien is het leuk om eens terug te blikken op die vijftien jaar. Voor velen is het lang geleden maar hoe is het ook alweer begonnen?
Nou, als ik mag beginnen, dan vertelt Joris wel wat zijn idee was.
Op een gegeven moment: ik had een evenementenbureau. Bureau voor levensgenieters. En ik kende Joris van beurzen en alleen puur zakelijk kenden we elkaar. En Joris belt mij op, op een keer in januari, en die zegt: joh, ik bel je op en ik wil wat tegen je aanhouden. Kun jij naar Loosdrecht komen? Nou, het was januari, er lag ijs. Dus ik daar naartoe en hij vertelt zijn verhaal.
Ja, ik wil een beurs doen binnen twaalf weken. Ik zeg: je bent gek, man. Ik zeg: wat wil je? Want een beurs in twaalf weken, dat kan helemaal niet. We hadden toen nog best wel veel beurzen. Volgens mij waren er toen vier. Er zijn er nu nog twee. Dus ik ben daar gegaan. Ik heb het verhaal aangehoord en ik kreeg een grote glimlach.
Ja, iedereen verklaarde me voor gek. En ik had er twee uit de branche die ik hoog had zitten, zeg maar. Daar was Arjen er één van. En de andere, die was aan het Parijs-Dakar rijden op dat moment. En Arjen was wel beschikbaar.
Ik nam de telefoon op.
Ja, zijn ogen begonnen zo te glimmen en ik kon dat niet in mijn eentje. En ik wist van: Arjen is, toen al, de netwerkkoning. En toen dus gelijk gevraagd van: wil je dat met mij doen?
Dus was het ook een stukje uit, hoe moet ik het zeggen, onvrede met wat er in de markt was?
Ja, ik had persoonlijk echt een hekel aan op beurzen staan. Ik stond wel veel op beurzen. Beau Düsseldorf. Op de HISWA. Op de vakantiebeurs. Op een event in Utrecht. Op één of andere busreisbeurs et cetera.
En die stand opbouwen, twee dagen staan of drie dagen staan, te weinig bezoekers. Nou, van alles. En eigenlijk alle negatieve punten bekeken. Van: nou, hoe kan dat positief gedraaid worden? En zo kwam ik op een eenvoudig concept. En dat samen, op zo'n basis van iedereen gelijk, en dat met z'n tweeën tot EventSummit...
Toenmalig evenementencontact.
Juist, want toen was het nog evenementencontact. Want er zijn dan ook, gaandeweg, nog variaties geweest. Ik denk dat festivalcontact ooit ook nog geweest is.
Ja, festivalcontact werd het maar een jaar. Maar goed, dat is het hele verhaal natuurlijk, dat die variaties...
Wij hebben ooit het idee ingeschreven: branchecontact. Dat is onze VOF-naam. En dat is: organisatie van beurzen. Beurzen. Dus daar ga je in geloven, van: beurzen. Dus ons idee was: wij hebben dan dat vaste concept met de banners erboven. Dus iedereen heeft een gelijke stand. Dus het idee was: als we geld willen verdienen, dan zullen we na dag 1 de banners eraf. Nieuwe banners erop. De volgende dag een andere titel. En dat drie dagen achter elkaar. En dan hopen dat je op die derde dag wat geld zal verdienen. Dat zat zo in ons business model. Daar zijn we dus helemaal in doorgeschoten. En nadat we in 2012 dus de gouden giraf wonnen, zijn we dus allerlei titels gaan organiseren. Waar wij dus buiten onze branche, eigenlijk...
Ja, wij onderschatten de kracht die wij hadden met EventSummit, het toenmalige evenementencontact, dat we one of the guys echt waren. Men kende Arjen en ons gewoon uit de markt. En dan is er vertrouwen en weet je waar je het over hebt. En je wordt niet zomaar one of the guys van allerlei branches waar je dan een beurs wilt gaan organiseren.
Dat zie je ook veel: beurzen die ontstaan, ontstaan uit een bedrijf dat een vakblad al heeft in de markt. Of een persoon die gewoon echt al een soort icoon is in een bepaalde markt, die dat dan gaat doen. En als je dat niet hebt, dan is het heel moeilijk om een beurs te starten.
Wat ik wel heel sterk aan jullie verhaal vind...
Ik snap dat je op een gegeven moment begint te denken van: dat is the next thing. Dan zijn er twee dingen die je kan doen. Ofwel volhard je daarin en dan loopt het volledig mis. Ofwel ben je zo veerkrachtig en schakel je zo snel, dat je heel snel doorhebt van: goh, we hebben dit geprobeerd. Werkt niet. Anders.
Het laagste was het dieptepunt Delirium in Brussel. Toen zaten we in die kroeg Delirium. En die had één biertje van...
Het zwaarste biertje was 22% alcohol.
En toen zijn we dat daar, na een MICE-contact in Brussel, zijn we gestopt.
Dat gaan we dus ook niet meer doen.
Van: dit doen we niet meer. We gaan terug naar de roots, zeg maar, de evenementenbranche. Daar gaan we weer aan de bak.
Dus eigenlijk, alles wat we doen, want we doen natuurlijk nog meer, weet je wel, is gericht op de branche verbinden met elkaar. En alles wat daarbuiten valt, gaan we niet meer doen. Ook geen festivals. We wilden ook nog een keer gewoon: dat is het. De markt verbinden binnen de evenementenbranche en dat is het. En als je daaraan vasthoudt, ja, dat hebben we vanaf 2013 gedaan. En uiteindelijk hebben we de stap gemaakt naar de RAI. Dat was natuurlijk wel...
In één keer...
Hadden wij nooit verwacht, want we zaten op een andere locatie. Maar toen we naar de RAI gingen, toen werden we in één keer een A-merk. Ook grappig. Ook nooit bij stilgestaan. Want wij dachten: ja, weet je...
Maar het klopt. Dus RAI, AHOY, nu jaarbeurs.
Het is een fantastisch mooi parcours dat jullie hebben afgelegd. Ik neem aan dat jullie dit ook gaan vieren. Vijftien jaar.
Ja, we hebben een jubileumfeest.
Ja, dit keer op de vloer.
Op de vloer en het was vorig jaar...
Ik denk dat ik de enige beursorganisator of beurseigenaar ben, die op zijn eigen after-party is gaan draaien. En het voor mekaar kreeg om in tien minuten...
Tien minuten de zaal leeg te krijgen.
De eerste vraag die mij werd gesteld, toen ik begon met draaien, was, iemand die kwam aan die dj-booth: heb je ook Nederlandstalig? En ik: nee. En daar heb ik ook geen zin in. Dus wij gaan nu openen met Nederlandstalig met Dries Roelvink, dus diegene die dat vroeg. Dat hebben we onderhouden. Dus daar gaan we nu mee beginnen.
Ja, we hebben een feest-dj. Het wordt een heel leuke avond.
Maar op de vloer, zeg je?
Ja, op het netwerkplein.
Dus normaal hebben we de netwerkborrel al en die trekken we door. Dus we beginnen met Jakke, ik geloof om halfzes-zes uur, en dan hebben we om zeven uur een artiest. En daarna nog wat feest-dj's. En om halftien is het ook echt schluss. En wie dan nog wil, ja, Utrecht is vol met kroegen en er zal nog wel één kroeg open zijn voor ons allemaal. Ja, we moeten ook afbouwen, dus...
Maar het wordt wel leuk. En iedereen blijft dan gelijk hangen en dan hoef je ook niet nog een keer naar een externe locatie, want dan verlies je gewoon heel veel mensen.
Ja, dat is leuk. Verder: het concept, neem ik aan, dat het jullie ondertussen vertrouwde concept zal zijn?
Ja.
Wel weer veel leuks op de beursvloer.
En we merken ook elke keer wel dat onze loyale partners die bouwen en dan de sprekersbureaus, dat die elk jaar wel weer er een schepje bovenop doen. En dat vinden we wel mooi. De expo-flora, de primetime. We hebben DCT, die gaan een gedeelte invullen. Dat zijn echt de inrichters. Nou ja, vorig jaar zag dat er al prachtig uit.
De sprekersbureaus.
En dan hebben we de sprekersbureaus, die gewoon dit jaar echt een fantastisch programma neerzetten.
Ja, want dat is er ook altijd aan gekoppeld: een sprekersprogramma.
Ja, ik denk, zonder sprekersprogramma, krijg je ook niet zoveel bezoekers.
Dat is een stuk van...
Ja, de content is king, zeg ik.
Ja, want dat is natuurlijk heel mooi aan jullie concept tot hiertoe: elke editie is er ook altijd ontzettend veel volk. Eén van de eerste opmerkingen die jullie ook maakten, niet allemaal maar sommige traditionele beurzen: heel veel standhouders maar heel weinig bezoekers.
Ja, dat klopt. En eigenlijk vanaf het begin hebben wij sales gedaan op bezoekers. Continue sales op vaak niet betaald. Wij hebben zelf nooit sales gedaan op één of andere exposant. Daar hebben we een dame voor die belt en dat doen wij niet. Maar wij zijn continue bezig, ik ook, op LinkedIn en we zijn nu met een nieuw concept bezig om die opdrachtgever maar te zeggen: joh, kom en daar heb je goede sprekers nodig en je moet goede inhoud.
Kan je iets vertellen over dat nieuwe concept dat je nu hebt om bezoekers te...
Nee, dat kan ik nog niet zeggen. Dat merken de opdrachtgevers en de mensen zelf wel. Ze krijgen volgende week een speciale uitnodiging.
Oké, ze moeten jullie in de gaten houden.
Ja, ja.
Weet je wel; je doet je best. Ik denk dat wij gewoon het grootste bestand, binnen Nederland, hebben van de opdrachtgever. En ik denk dat die ook wel weet: als ik nu zie wat er nu aan tickets al binnenkomt, aan bezoekers, dat is gewoon een heel hoge kwaliteit. En ik denk dat we die 3500-4000 man, dat we die dit jaar wel gaan halen.
En heb je zo wat namen van sprekers die dit jaar op de beurs zijn?
JayJay Boske, die komt. Dat is leuk, denk ik. De meesten zullen hem kennen van Expeditie Robinson maar dDat is gewoon een heel mooie ondernemer.
En Talitha Muusse. Die een tijdje nog op één heeft gepresenteerd, een dame-journalist. Mooie naam.
Allan Hardenberg van ALDA Events. Natuurlijk een fantastisch goede ondernemer binnen onze branche.
Misschien hebben we Ron Blaauw. Dat is heel leuk. Onze kok.
Dat is ook wel een mooie naam.
Mooie namen.
Eva Eikhout. Die is bekend van, hoe heet het, Bart's Network... Hoe heet het? BNN toch? Ja, BNN, daar doet ze wat als presentatrice.
Ja, een heel programma.
En we gaan weer, waarschijnlijk, een programma doen voor het eventplatform. Dus alle brancheverenigingen in Nederland samen. Dat was vroeger ook al bij event in de ochtend. Daar zijn we nu mee bezig om daar een ochtendprogramma voor te doen.
Ja, wat ook altijd opvallend is, is dat jullie ook op maatschappelijk verantwoord vlak heel wat dingen doen. Zoals bijvoorbeeld de vegetarische catering. Is dat nog steeds het geval?
Ja, hebben we. En Brownies&downieS hebben we.
Oh, dat is één van mijn favoriete restaurants. Geweldig.
Die komen op een gedeelte de koffie en de brownies doen. En dan zijn we bezig met een alcoholvrije bar. Oh ja, we hebben ook een b sign language bar. Hebben we. Het is een bar waarbij....
Die wordt gerund door doven. En dan moet je een filmpje in...
Zeg je cappuccino. En dan krijg je daarna iemand die dat uitlegt met gebarentaal. Wat is dan een cappuccino? Krijg je precies zo’n beweging. En die doe je dan. Zegt die ander: oké, ik ga de cappuccino maken. En dan kan je op een filmpje bedankt drukken. Dan doe je zo.
Dat is cool.
Om dove mensen die...
Ja, het is een fantastisch leuk concept.
Maar dat is toch iets waar jullie echt aandacht voor hebben. En heel uitdrukkelijk mee bezig zijn.
Duurzaamheid, ja. Ons hele concept is natuurlijk duurzaam. Ik bedoel: alles wat wij...
Bij ons zie je bijna geen, nou ja, op een paar plekjes na, maar geen tapijtenrollen. Gewoon tegels en die worden weer weggehaald. De stands worden allemaal weer weggehaald. De banners worden meegenomen door de exposanten.
Ja, weet je, het is het enige: de exposanten laten alleen nog wat troep achter. Teveel. Dit jaar moeten we zeggen: joh, neem die doos met flyers weer mee. In plaats van achter te laten.
Ja, de meeste troep is wat de exposanten uiteindelijk achterlaten van de giveaways en de folders en de weet-ik-veel-wat allemaal.
Ja en het is natuurlijk één dag. Normaal met een beurs bouw je twee dagen op. Dan draai je twee dagen. Dan ben je nog aan het afbouwen. Dan heb je vaak vijf dagen achter elkaar twee vervoersbewegingen. Wij hebben maar één vervoersbeweging. De mens gaat 's ochtends heen en gaat 's avonds weer terug. Alleen dat al.
Ja, tuurlijk, dat creëert impact, hé.
Als jullie onze kijkers één reden nog mogen geven waarom ze naar Eventsummit moeten komen, dit jaar.
Ja, ik denk dat het gewoon...
Het is echt het totaal. De sprekers zijn waanzinnig. Het feest.
Je mag deze dag eigenlijk niet missen, want zoveel is er niet meer in onze branche. Vind ik. Waar je gewoon zoveel partijen, zo kan netwerken. Het is er bijna niet meer. Nee. En daarom moet je deze dag gewoon in je agenda zetten. Blokken. Tot 's avonds halftien.
Ik weet niet: hebben we de datum eigenlijk al genoemd?
Negen maart.
Negen maart.
Negen maart, jaarbeurs Utrecht.
Het is de donderdag na de vorst vakantie.
En kom met de trein ook. Duurzaam.
Heel veel succes met de laatste loodjes in de voorbereiding voor de vijftiende editie. En hopelijk tot volgend jaar, hé.
Ja, dank je wel.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.