Transcript
Hallo Edwin, welkom in onze studio.
Heel erg bedankt Kevin dat je me hebt. Ik waardeer uw tijd en de tijd van uw kijkers enorm. Bedankt.
Geen dank.
We nodigden je uit om te praten over entertainment op evenementen. Je bent een professionele boeker. Voor vermaak. Dus, vanuit jouw perspectief, waarom is entertainment zo belangrijk op een evenement?
Dat is een goede vraag, Kevin.
Je weet wel: wanneer een bedrijf geld uitgeeft aan een evenement, zijn hun middelen beperkt en willen ze de beste waar voor hun dollar of hun euro krijgen, wat het ook mag zijn.
Een bedrijf heeft echt drie klanten die ze proberen te verzamelen en te entertainen of te bereiken. Ofwel hun medewerkers op een evenement, hun klanten op een evenement of hun potentiële klanten op een evenement. En zoals wij...
Wij bemiddelen bij optredens van beroemdheden. Dus laten we zeggen dat ze een beroemdheid boeken. Ze krijgen het meeste waar voor hun geld.
Als het een werknemersevenement is, zullen alle werknemers eindelijk hun bureau verlaten. En ga vrolijk naar het evenement om XYZ-filmster of regisseur te zien. Of boekschrijver. Wie dat ook mag zijn.
Als het een potentiële klant is, zullen ze zeggen: wauw, die XYZ-onderneming had zo en zo. En kijk: ik heb een selfie met ze gemaakt en die op Instagram gezet. En ik had duizend likes of wat dan ook.
En klanten? Hetzelfde. Ze zeggen: oh mijn God, we werken graag met je samen. En ik kan niet geloven dat ik de kans heb gehad om een bepaalde beroemdheid te ontmoeten.
En ik zeg altijd dat de ROI voor het hebben van een beroemdheid bij een optreden, op een evenement, geweldig is. Omdat het gewoon is: met sociale media wil iedereen nu posten en aardig gevonden worden door vrienden of collega's of wat dan ook. En als je zegt: oh, hier ben ik met Tom Cruise, laten we zeggen, iedereen zal zijn: oh mijn god, heb je gezien dat Edwin laatst bij Tom Cruise was? En het ontploft gewoon. Dus ik denk dat de beste ROI die een bedrijf kan hebben, entertainment is.
Je bent gevestigd in Las Vegas. Ik denk dat dat het centrum van de wereld is wat betreft entertainment. Je bent op de plek waar je moet zijn. Voor vermaak. kan ik me ook voorstellen..
Je hebt het over Tom Cruise. Dat is niet de eerste en de beste naam om te bellen.
Rechts.
Maar zelfs met die grote namen zeg je nog steeds: ROI is het nog steeds waard.
Absoluut. Ik denk dat de ROI nog steeds de moeite waard is.
Ik bedoel: je krijgt een beroemdheid van 2500 dollar tot...
Laten we zeggen dat een Tom Cruise waarschijnlijk in de buurt van zeven cijfers ligt, misschien. Nog meer.
En het hangt af van het merk. Wat ze willen bereiken. Hoeveel geld ze hebben. Maar er is iemand voor ieders budget. Dat is zeker. En het maakt niet uit wie ze kiezen, het zal beter zijn dan John Smith, COO. Wat eigenlijk alleen het bedrijf weet. En: ja oké, hij is een aardige vent. Hij is slim. Hij kent zijn cijfers. Hij weet hoe hij het bedrijf moet leiden. Maar: neuh...
Maar: oh, Tom Cruise. Wauw, dat was echt gaaf. Het is die mystiek. Dat halo-effect.
Als je een klant helpt bij het vinden van het perfecte entertainment voor hun evenement, hoe vind je dan die match? Want ik kan me voorstellen dat, zoals je zegt, budget een van de aspecten is waar je naar kijkt.
Absoluut.
Maar daarbovenop?
Ik denk ook dat je op zoek bent naar een match met het bedrijf. Of hoe pak je dat aan?
Dat is 98% van de uitdaging, denk ik. Vaak...
Laten we zeggen, Kevin, jij bent de CEO van een multinationale onderneming. En je favoriete acteur is Al Pacino. Dus in je gedachten: dat is wie ik wil voor mijn evenement. Ik ga Al Pacino halen. Je krijgt je event director in het bedrijf: je vindt Al Pacino. De evenementencoördinator huurt ons in: zoek Al Pacino.
Welnu, laten we zeggen dat u een verkoopteam probeert te raken en uw verkoopteam bestaat allemaal uit mannen van 25 tot 35 jaar oud. Al Pacino is niet uw doelmarkt. Maar vanwege het ego van de CEO is dat wat ze willen. Dus soms moet je ze masseren en zeggen: weet je, ik zal proberen deze persoon voor je te vinden. Misschien valt hij of zij buiten uw budget. Maar ik ga je ook nog wat andere suggesties geven.
Dus ik vraag altijd als ik iemand aan de telefoon heb: wie is hun doelgroep? Wie zijn de mensen die in het publiek zullen zitten? En probeer het voor hen te lokken. Want soms zijn wat het bedrijf wil en wat de werkelijke doelmarkt is dat ze proberen te bereiken, twee verschillende dingen. Daar moet je dus een strak koord over lopen.
Maar als je de CEO bent en je hebt een open blanco chequeboek. En je wilt die persoon omdat je hem altijd al hebt willen ontmoeten. Het is moeilijk om dat te overwinnen. Soms.
Als we het hebben over het inhuren van beroemdheden. Gaat het dan meestal alleen om een act-de-presence? Of gaat het ook om het geven van een toespraak, misschien een optreden doen of iets dergelijks?
Ja, dat is een goede vraag. Weet je, het hangt sterk af van wie ze boekt. Soms is het een toespraak. Een spreekbeurt. Vaak, laten we zeggen, openen ze een winkel. Of een nachtclub. Of een restaurant. Het is gewoon een beroemdheid binnen laten lopen. Maak foto's van de stap en herhaal. En er zijn. Op die manier zal alle publiciteit zeggen: toen ze het restaurant openden, hadden ze die en die daar. Of soms kan het zijn, in een conventieachtige situatie, dat iemand daar gewoon zit en handtekeningen heeft. Of foto's maken van de aanwezigen. Er zijn dus veel variabelen bij betrokken. Soms komt het gewoon binnen. En rondlopen en de werknemers in het bedrijf ontmoeten. En zeg: die en die kwamen vandaag langs en kwamen naar mijn stand, mijn kubus. En zei me gedag voordat ik vanmorgen zelfs maar koffie had gedronken. En dat begint de dag goed. Het hangt af van het bedrijf en wat ze ermee willen doen. Maar er zijn veel variabelen. Het zou ook in deze tijd kunnen zijn, met Covid, het kan gewoon daar zitten en een Zoom-conferentie houden, zoals deze, ook met hun werknemers. Er zijn veel manieren om het te doen.
En voor je het weet is Tom Cruise een van de mensen op het scherm.
Klopt. Nee, dat moet een imitator van beroemdheden zijn. Nee, dat is het echte werk.
Ja, dan moet je mensen ervan overtuigen dat het de echte is.
Dat is helemaal waar. Waar.
Het boeken van een beroemdheid of een optreden of een acteur of wat je ook kiest als entertainment.
Wat ik in het vak heb geleerd, is dat het ook heel belangrijk is om de details goed te begrijpen. Wat zit er in de prijs? Welke extra kosten kunnen een onderwerp zijn? Wat kunnen we doen? Wat kunnen we niet doen? Mogen we zulke foto's maken? Wat is jouw ervaring daarmee?
Alles wat je noemde. Het verschilt van beroemdheid tot beroemdheid. Een ding dat veel mensen vergeten is: oké, we hebben ze geboekt voor XYZ. Maar dan is er nog wat de RIDR wordt genoemd. En de RIDR is hoe ze reizen. Welke hoteleisen ze nodig hebben. De per diner voor eten elke dag. Hoe lang het evenement gaat duren. Wat ze willen in de kleedkamer of groene kamer, zoals ze het noemen, voordat ze verder lopen. En die kunnen enorm verschillen. Het kan zijn van businessclass vliegen tot in een privécharterjet. Het kan van een kamer voor hen zijn en een kamer...
Ze reizen meestal nooit alleen. Ze hebben meestal een begeleider. Iemand die hen ontziet van alle zakelijke details. Soms is het een visagist of een haarstylist.
Als het een beroemde Hollywood-actrice is, wil ze haar haar en professionele make-up laten doen.
Het kan enkele honderden dollars per dag zijn voor voedsel.
Het kan zijn dat als ze een kamer hebben, ze niemand anders in de kamer willen dan zichzelf.
Misschien moeten ze roze bloemen hebben. San Pellegrino.
Wat is het gekste dat je ooit op een RIDR hebt gezien?
Het gekste dat ik op een RIDR heb gezien, is dat ze achter de schermen Stern-wijnen wilden hebben. Bepaalde alcoholische dranken. Wat prima is. En normaal gaat het overal goed. Helaas was deze klant een inheems Amerikaans stamcasino. En de staat waarin ze werken, staat geen alcohol backstage toe. Dus gelukkig voor de...
Dus we zeiden dat dat niet mag, omdat de regering het niet toestaat. En weet je, het was een betwistbaar punt. Maar vaak, Kevin, deze entertainers, hebben ze er iets in gestopt. Het is erg kieskeurig en het is gewoon om te zien hoeveel de persoon om hem geeft.
Zoals, er is een verhaal en het is een rockband...
Ik kan me de rockband niet herinneren. Backstage wilden ze alleen groene M&M's. En het ging niet echt om hun groene M&M's. Het was dat ze binnenkwamen en de schaal met groene M&M's zagen. Ze wisten: deze mensen geven echt om de details en ze zullen heel goed voor ons zorgen. Dat is alles. Het was een kleine vlag voor hen. De groene M&M's waren er: ze houden van ons. Ze zijn er niet: we kunnen hier gewoon doorheen lopen, ze houden niet zo veel van ons.
Er zijn dus veel van dat soort dingen. Maar veel mensen vergeten het wanneer ze boeken. Weet je, er zijn de extra kosten. De twee vluchten voor de entertainer. De beroemdheid en iemand anders. De backstage, wat ze nodig hebben. De hotelkamer. Het kan een suite zijn, het kan een gewone kamer zijn. Er zijn veel van dat soort details.
En dan zeggen veel mensen: oh, we willen ze daar voor zes uur. Geen enkele beroemdheid gaat daar zes uur zitten. U onderhandelt waarschijnlijk tussen een uur vijftien, misschien twee - maximaal twee en een half uur. Maar daarna zijn ze daar weg. Ze willen er niet zo lang zijn. En dan is er: oh, we krijgen ze twee nachten hotel. Ze kunnen de avond ervoor komen. Ze kunnen het werk doen, het optreden zoals wij het noemen, en ze vertrekken de volgende dag. Nee. Zodra het klaar is en er een vlucht beschikbaar is, zijn ze weg. Weet je, hun tijd is heel, heel, heel waardevol. En misschien hebben ze deze ene baan op een dinsdag en op woensdag doen ze misschien een andere baan ergens anders. Dus ze zijn op het laatste moment binnen, ze doen de voorstelling en ze zijn daar zo snel mogelijk weg. Het is echter een goede vraag omdat mensen al die extra kosten vergeten.
Ja inderdaad.
We noemen ze plus-plus-plussen.
Ja, als je het over privéjets hebt, dan zijn dat zeker plus-plus-plussen.
Maar je hebt het over de beroemdheden die het leuk vinden dat de gastheer of de organisator op de details let. Hoe is het andersom? Want als evenementenorganisator vind je het ook fijn dat de beroemdheid voorbereid komt. Weet waar uw bedrijf over gaat. Weet waar het evenement over gaat. Niet zomaar iemand die binnenkomt en zegt: hallo allemaal, ik ben Tom Cruise en ik ben hier weg.
Hoe werkt dat met die beroemdheden? Omdat je net zei dat ze van het ene optreden naar het andere gaan. Investeren ze daadwerkelijk tijd in de voorbereiding hiervan? Of is er een groot verschil tussen beroemdheden?
Ik zou zeggen dat 95% van de beroemdheden echt geeft om wat ze doen. En je moet denken dat ze zo goed zijn als de prestaties die ze leveren. Het is hun merk. Het is alsof je Coca-Cola was en de flessen zagen er niet goed uit, het is als: nou, het is koud, maar het ziet er niet goed uit. Ze zijn dus op hun hoede. Zodra ze hun kamer uitlopen, staan ze op het podium. Iedereen die contact met hen heeft... Dus ik zou zeggen dat 95% van hen om alles geeft.
En tuurlijk, dat krijg je een keer, je weet wel: ze werden wakker aan de verkeerde kant van het bed of ze hebben huwelijksproblemen. Of wat dan ook. En ze gaan gewoon door de bewegingen. En dat gebeurt wel eens. Helaas.
Maar met iedereen, denk ik. Dat gebeurt met iedereen, dus...
Ja, ik had vanmorgen chagrijnig kunnen opstaan, en ik zou niet blij zijn. Met: oh, ik moet met Kevin praten. Oh, hallo Kevin. En ik geef je graag...
U stelt mij een vraag en ik zeg: ja, nee. En het is het slechtste interview ter wereld voor jou. Je wilt gewoon van me af, weet je. Het is helaas hetzelfde. Maar ik zou zeggen dat 95% van hen er echt om geeft. Echt goed willen doen.
En ik had een Hollywood A-type beroemdheid het jaar voordat Covid toesloeg. Het was waarschijnlijk onze grootste klus die we vóór Covid deden. En ze had een verzoek om privé te vliegen. En ik zei: wauw, misschien kan dat een dealbreaker zijn. En de klant zei: nee, het is goed, we doen het. En toen kwam ze terug en zei: nou, ik wil niet met hun vliegtuig vliegen. Ik wil met mijn vliegtuig vliegen en dit zijn de kosten. En de kosten, voor mij...
Toen ik de kosten zag, alleen van de brandstof, dacht ik: oh mijn God. En ze zeiden: geen probleem. En dan...
Ik had een deal met haar bureau en haar bureau was zeer gedetailleerd. En je zou zelfs kunnen zeggen, misschien te kieskeurig. En ik zei: dit gaat of heel goed of heel slecht. Dus zodra de klus erop zat, de volgende dag, hing ik aan de lijn. Ik belde mijn cliënt en ze zeiden: ze was de aardigste persoon die je je maar kunt voorstellen. En ik ga: echt? Ik bedoel, dit is een groot, groot budget evenement. En ik kon het niet geloven omdat het zo moeilijk was om de deal samen te stellen. En er waren zoveel variabelen. En het reizen en dit en dat. En ik was gewoon aan het bidden. Ik zei tegen mijn vrouw, ik zei: alsjeblieft, ik hoop dat dit goed gaat. En het ging ongelooflijk goed.
Misschien omdat het zo goed was voorbereid.
Dit is waarschijnlijk waar. En dan nog, op dat niveau, voor een Hollywood-beroemdheid, hun managers en hun agenten, weet je, ze moeten...
Zij zijn de slechteriken. Omdat ze niet willen dat de beroemdheid de slechterik is. Dus ze verleggen alle grenzen zo veel als ze kunnen. En dat proberen ze te respecteren. Maar ik respecteer dat wel. Maar het ging in ieder geval heel goed. En zoals je zei: je weet maar nooit. En ze hebben het geweldig gedaan. En dat is het enige dat telt. Aan het einde van de dag. Voor de klant en voor de gasten.
Als laatste vraag misschien: als je organisatoren één gouden tip zou kunnen geven, waar moeten ze dan op letten als ze een evenement organiseren en entertainment zoeken? Wat is het belangrijkste?
Ik denk dat we het punt eerder in dit interview hebben aangeroerd. Ik denk dat ze weten wie hun publiek is. Oké, je moet weten hoeveel geld je wilt uitgeven. Voor reizen moet je daar iets aan toevoegen.
Maar als je publiek alleen maar uit vrouwen bestaat, wil je een entertainer of beroemdheid raken die die doelmarkt bereikt.
Als je een volledig gentleman-verkoper voor je hebt - en ik hoop dat dat niet meer gebeurt...<
Maar je moet je doelmarkt echt kennen.
Als je werknemers die je probeert te entertainen tussen de 35 en 45 zijn, wil je John Wayne niet, die 78 jaar oud is. Het is een ander persoon. Je moet je markt kennen.
Raak uw markt en u zult een succes worden. De entertainer wordt een succes en het evenement wordt een succes. Maar het gaat erom te weten wie er voor je staat, op het podium. Wie het publiek is.
Oké geweldige Edwin, heel erg bedankt voor je tijd en voor het delen van al deze inzichten over het boeken van entertainment.
Bedankt Kevin. Ik heb het genoegen gehad om hier bij je te zijn en ik heb een aantal van je video-podcasts online gezien en ik geniet ervan. En ik dank je dat je me weer de kans hebt gegeven. Fijne dag.
Bedankt.
Oke, bedankt.
En jij thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop je volgende week te zien.
I would like to contact your events manager.