Don't F*ck, but Fund the Crowd - Crowdfunding

Wat is crowdfunding? En hoe kan het de evenementenbranche ten goede komen? Vragen voor Dirk Coeckelbergh die het boek 'Don't F*ck, but Fund the Crowd' over dit onderwerp schreef.

|bekijk origineel
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Hoi Dirk, welkom in de studio.


Bedankt, Kevin.


Je hebt het boek geschreven: f * ck niet maar financier de menigte.

Een gewaagde titel.


Denk je dat?

Dank u. We hebben hard aan die titel gewerkt, geloof me.


Maar laten we beginnen met uit te leggen: waarom dit boek? Waarom heb je een boek over dit onderwerp geschreven?


Ja, ik probeer altijd boeken te schrijven ...

Het is mijn vijftigste boek denk ik, vijf-nul. Ik probeer altijd boeken te schrijven die een geheel in de markt vullen. En terwijl ik KMO's en non-profitorganisaties raadpleeg over financiën, kom ik er in feite achter dat er ...

En dat is ook het geval in Frankrijk. Ook in Nederland is dat het geval. Het is ook het geval in België. Dat er geen up-to-date is, geen boek, geen website waarop crowdfundingplatforms beschikbaar en nog steeds actief zijn.

Er is veel over welke crowdfundingplatforms er bestonden. En wat deden ze? Maar een grote meerderheid is vandaag niet meer op de markt. En dus dacht ik: het wordt tijd dat iemand een boek schrijft dat een of twee jaar bruikbaar is. En waarin u ook de namen kunt vinden van degenen die zijn gestopt.

Omdat MKB-ers die onderzoek doen, vinden ze zeventien namen, waarvan er negen al zijn gestopt. Ze verliezen dus in feite veel tijd.


Ja, maar we komen terug op de reden waarom zo velen stoppen. Zo snel.

Maar eerst: wat is volgens jou de definitie van crowdfunding?


Ja, dat is een heel goede vraag.

De definitie die ik gebruik is dat een third party-platform je helpt, via internettoepassingen, social media of anderen, om je project te financieren. En probeert het geld van de massa te krijgen. Dat is in feite crowdfunding. Er zijn zestien formulieren. Acht hoofdvormen. Vier hoofdvormen van crowdfunding, maar dat is in wezen de regeling. De menigte financiert je via een platform.


Ja, maar wat ik uit uw boek heb geleerd, is dat niet altijd geld wordt gefinancierd. Het kunnen ook mensen zijn die helpen. Of dat soort dingen.


Ja inderdaad. Het is een heel groot misverstand dat crowdfunding alleen geld financiert. Het kan geld financieren. Maar het kan inderdaad ook expertise financieren. Tijd voor vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. Verhoudingen. Meubilair. Het kan u kennis geven door feedback van de menigte over een nieuw product. Het kan je deelname opleveren. In een bepaald veld. Een politiek veld of een ecologisch probleem bijvoorbeeld.


Zoals je het zegt, klinkt crowdfunding erg aantrekkelijk. Veel bedrijven zijn op zoek naar geld of andere middelen. Waarom is er nog niet de grote doorbraak in crowdfunding, denk je?


Ik zal je moeten corrigeren.


Oke.


Er is geen grote doorbraak op het gebied van crowdfunding in België.

 

Oke.


Maar België is een hele slechte leerling, zou ik zeggen.

Als je naar het VK kijkt, dat de leiding had - het was eerder in de EU - in de vorige EU, voordat het vertrok. Kijk naar Nederland. In feite is crowdfunding, vooral crowndlending, de financieringsleningen, heel erg belangrijk. In het VK bijvoorbeeld verstrekken de tien grote crowdfunders meer leningen dan de banken.


Oh, dat is indrukwekkend.


Dat is erg indrukwekkend. In Frankrijk zijn er crowdfunders die 150.000 non-profitorganisaties als klanten te financieren hebben. In de Verenigde Staten zijn er websites die gemakkelijk een tot twee miljard dollar verdienen in een zeer specifieke nichemarkt. Zoals bijvoorbeeld onderwijs. Scholen. Universiteiten. Wetenschappelijk onderzoek. Maar je hebt gelijk ...

Ik kom terug op uw vraag. Je hebt gelijk, in België is het nog niet echt een heel groot succes.


En, naar uw mening, waar ligt het verschil tussen al die landen. Is het hier gewoon nog niet bekend? Of zijn er andere redenen waarom het in bepaalde landen niet van de grond komt en in andere wel.


Ja, er zijn eigenlijk twee soorten redenen. Er zijn redenen voor succes. En er zijn redenen voor mislukking.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de redenen voor succes in de Verenigde Staten. In de Verenigde Staten bestaat er een lange traditie in het financieren van KMO's. Buiten de bankwereld. Dus in feite ging crowdfunding als een nieuw instrument naar een zeer grote markt.

Als je naar het VK kijkt, zijn de fiscale voordelen heel erg belangrijk voor de investeerders. En dus houden beleggers natuurlijk van op risico beloonde beleggingen die ook fiscaal voordelig zijn gewaardeerd.

Als je naar de redenen voor mislukking kijkt, komen we naar België. Veel van de crowdfundingplatforms hebben het niet overleefd omdat ze niet genoeg volume hadden. Er waren op een gegeven moment teveel concurrenten op dezelfde markten. Generieke markten of specifieke markten. En dus heb je natuurlijk volume nodig om te overleven. Omdat een platform tussen de 0 en 16% - zestien is zeer zeldzaam - als inkomen op het volume stijgt. En je kunt natuurlijk niet leven van 2-3% van een laag volume. Om die redenen voor mislukking ...

Zo kwam ik erachter dat in Nederland alle ontwerpplatforms, op één na, financieel gingen ....

Ik zou zeggen bankroet of moest liquideren.

En ik denk ook dat in dat geval, zeer waarschijnlijk, design een heel, heel moeilijk object is om op een bepaalde afstand te kopen. We praten over tijd. We hebben het natuurlijk niet over oude kunst waar een certificaat van een expert is.


Ja. Dirk, als je naar de evenementenbranche kijkt. Hoe kunnen crowdfunding- of crowdfundingplatforms volgens jou onze branche helpen?


Oh ja, buiten de Covid-periodes zou het natuurlijk veel kunnen helpen.

Maar in dat geval gaan we meer in op het gebied van sales crowdfunding. Aan de crowdfunders kun je verkopen wat je maar wilt. Nieuwe Producten. Nieuwe muziek bijvoorbeeld. Maar laten we niet vergeten dat dit een markt was die al ver gevorderd was. Zelfs voordat crowdfunding opkwam. Maar er zijn verschillende toepassingen, denk ik.

In de Verenigde Staten zijn er bijvoorbeeld veel hele leuke applicaties. In België faalden ze allemaal. Er waren enkele applicaties zoals Akamusic, bijvoorbeeld. Maar ze hadden allemaal niet genoeg volume om, laten we zeggen, echt goede resultaten te geven.

Maar de verkoop van kaartjes is het beste voorbeeld, denk ik, dat je kunt geven. En natuurlijk een platform creëren waarop artiesten dingen kunnen weggeven die je normaal niet van een artiest kunt krijgen.

Ik kan een voorbeeld geven: exclusieve interviews. Een ontmoeting als deze. Jij bent de artiest. Ik ben de klant of de man die je geld heeft gegeven. En ik nodig bij mij thuis twintig of tweehonderd mensen uit. En we hebben een gesprek met je of je geeft ons een privéconcert. Dat alles is mogelijk via crowdfunding.

Voorverkoop. U kunt de beste tickets verkopen aan degenen die u steunen. Sommige crowdfunders deden dit voor maandelijkse ondersteuning. Dat betekent dat je je favoriete artiest tien dollar per maand geeft. En in ruil daarvoor krijg je alles voor alle andere fans. Het kost je dus 120 euro of dollar per jaar maar je krijgt van tevoren iets van je favoriete artiest.

Het financieren van de eerste schijven bijvoorbeeld, gebeurt ook heel, heel vaak in de markt. Zelfs in Afrika, vandaag de dag, via crowdfunding. Maar het blijft natuurlijk geen gemakkelijke markt.


Maar een voorbeeld dat ik hoorde, is bijvoorbeeld: festivalorganisatoren. Normaal gesproken is wat ze doen: ze boeken artiesten. Ze organiseren het evenement en beginnen met het verkopen van de kaartjes. En dan kom je naar het concert. Maar dat neemt een enorm risico.

Als je het omdraait en zegt: oké, dan doen we eerst crowdfunding. Verkoop tickets. En als we genoeg tickets verkopen, organiseren we het evenement. En als we dat niet doen, krijgt u al uw geld terug.

Dat zijn ook voorbeelden, vind ik, die heel interessant zijn voor onze branche.


Ja natuurlijk. Voorverkoop. U verkoopt eerst en u organiseert daarna.

Het is natuurlijk geen gemakkelijke markt. Tegenwoordig kun je bijna elke artiest boeken, want ze zijn allemaal gratis. Maar in een normale wereld is voorverkoop, als je geen optie hebt, natuurlijk een zeer gevaarlijke wereld. Je kunt, denk ik, voorverkoop bij een verzekeraar niet garanderen als je geen contract hebt met de kunstenaar. En als je geen contract hebt met de kunstenaar, loop je het risico dat hij niet vrij is. Je weet dat ze voor, vooral bekende, artiesten tours maken. En je moet in de tour sites vallen, et cetera, et cetera.

Maar het werkt natuurlijk. Het werkt voor kleine evenementen. Nu, zelfs in de Covid-crisis, werkt het.


Kunt u ook gebruik maken van ...

U zei dat vrijwilligers en dat soort dingen ook via crowdfunding kunnen worden gefinancierd. Zou dat bijvoorbeeld ook kunnen werken als je zegt: oké, ik ben de organisator van Rock Werchter of Tomorrowland of wat dan ook en ik heb mensen nodig om te helpen.


Ja dat kan. Er is...

In bijna elk land, de VS, Frankrijk, België, Nederland, zijn er sites waar je jezelf kunt presenteren. Vooral en vooral als u een non-profitorganisatie bent. Daar kun je heel gemakkelijk komen ...

De vraag is vaak groot. Vandaag is het erg laag, zie ik. maar de vraag is vaak erg hoog. Maar ook de kandidaten zijn zeer talrijk.

Waarom? Omdat mensen gratis kunnen komen luisteren naar hun favoriete artiest. Ja, daar is een enorme markt voor. Inderdaad ja.


U had het aan het begin van het interview over die platforms. Het enige platform dat ik echt ken is Kickstarter, want ik ben een gadgetfreak en ik koop veel spullen op Kickstarter.

Welke andere platforms moet iemand, werkzaam in de evenementenbranche, kennen?


In de evenementenbranche? Ik zal mijn lijst bekijken.

Nou ja, bijvoorbeeld om rond te zeilen. Als je iets wilt organiseren om rond te zeilen, Ekosea Outdoor bijvoorbeeld. Oké, het is Frans. Het is niet Belgisch. Maar het heeft een heel, heel hoog slagingspercentage.

Succespercentage betekent: bij elke campagne die op de site wordt gelanceerd, geeft het succespercentage bij honderd campagnes het aantal aan dat erin slaagt het geld te krijgen dat het nodig heeft. En Ekosea Outdoor doet vandaag zoiets als 80%. Acht-nul procent.


Dat is indrukwekkend.


Wat ongelooflijk is.

Je noemde Kickstarter, maar er is natuurlijk, denk ik, persoonlijk ...

Je hebt de vraag niet gesteld, maar ik ga het toch zeggen. Ik denk dat de beste, denk ik, Ulule is. Ulule heeft een slagingspercentage tussen de 60 en 98%. In veel zaken. Alles waar ik naar keek, was binnen dat bereik. Dat betekent dat je zes van de tien kansen hebt dat je volledig gefinancierd wordt voor al het geld dat je nodig hebt. En in sommige markten gaat het zelfs veel hoger.

Er is bijvoorbeeld ook Ulule Voyages. Als u met andere mensen op reis wilt gaan. 81%. Patreon is heel erg goed voor artiesten. Bandcamp. ReverbNation. Het zijn allemaal geweldige sites, vind ik. Voor uw sector.


Er zijn...

In deze tijden zitten veel bedrijven in onze branche in de problemen. Omdat de evenementenbranche nu al meer dan een jaar gesloten is. En ze zijn op zoek naar geld om hun bedrijven weer op te bouwen. De meesten van hen kijken momenteel naar banken om hen te helpen. Zou crowdfunding ook een manier kunnen zijn om financiering te krijgen om uw bedrijf door deze crisis heen te helpen?


Ja, we kunnen ons voorstellen dat we voorverkoop doen op een aantal tickets voor een aantal artiesten die uit hetzelfde veld komen.

Bijvoorbeeld rockartiesten. Dat je zegt: ik ga uit de lijst van die vijftig rockartiesten twintig uitnodigen. Volgend jaar. In 2022 of 2023. Je betaalt vandaag en je krijgt de tickets achteraf.


Ja, of zelfs ...

Niet alleen organisatoren. Maar bijvoorbeeld: ik ben een tentenverhuurbedrijf. Dat kan ook het geval zijn. Ik zit momenteel in financiële problemen omdat ik mijn tenten niet op de markt kan zetten omdat er geen evenementen zijn. Die bedrijven zijn op dit moment ook op zoek om hun schuld te financieren.


Ja, wat ik heb gezien, maar dat valt niet mee, is er ook, voorverkoop.

Mensen die verkopen: u kunt onze XYZ-meubelen gebruiken. Twee of drie dagen. De dag dat je iets organiseert. En we geven je een korting van 20 of 30%. Ik heb het op de markt gezien. Het is niet makkelijk. Omdat mensen er natuurlijk op moeten vertrouwen dat je nog steeds zult bestaan.


Ja natuurlijk.


Wat ik ook zie, zijn aandelen. Sommige mensen proberen te dumpen - het spijt me dat ik dat woord gebruik, maar het is natuurlijk een beetje dumpen - proberen minder duur te verkopen dan normaal. Een deel van nieuwe aandelen. Dus ze doen in feite een kapitaalvergroting. Of een vermeerdering van het eigen vermogen. Met derden. Die profiteren natuurlijk van het feit dat het tegenwoordig goedkoper is dan normaal. Maar oké, het helpt natuurlijk ook mensen om te overleven.


Ja, misschien nog een laatste vraag. Als ik naar die Kickstarter-campagnes kijk, weet ik het. En u had het al over succesverhoudingen.

Wat ik wel zie, is dat mensen die een financiering organiseren, veel moeite hebben gedaan om een geweldige video te maken om hun product uit te leggen. Goede tekst. Communiceer met de gemeenschap. Begin zelfs met adverteren op sociale media om aandacht te krijgen.

Wat is het succes van een goede crowdfunding-campagne?


Er zijn zoiets als vijftig factoren. Ik zal er een paar uitkiezen. Vrouwen doen het zelfs beter dan mannen.


Oke.


En dat is op alle sites, zo. Omdat vrouwen realistischer zijn. Zijn bescheidener. Ze vragen dus meer realistische bedragen. Zodat ze gemakkelijker het bedrag krijgen dat ze willen krijgen.

Ten tweede: je kunt maar beter beginnen met een team. Teams doen het tot 30% beter dan individuen.

Innovatie werkt beter dan ouderwetse producten of stijlen. Wat je ook met innovatie en techniek te maken hebt, je noemde Kickstarter bijvoorbeeld, werkt heel, heel goed.

Als u een non-profit of een winstgevende organisatie bent, vraag dan geen geld voor algemene financiering, maar start een nieuwe lijn. Start een nieuw project. Omdat nieuwe projecten beter werken dan de oude financiering. Of financiering van de traditionele manier van werken van het bedrijf.

En dus kunnen we doorgaan en doorgaan.

Als je bijvoorbeeld feedback geeft aan mensen tijdens je crowdfunding, kom je op het dubbele van wanneer je geen contact meer hebt met de mensen die al geld hebben gegeven. Omdat ze serieus een tweede of een derde of zelfs een vierde keer geld zullen geven. Hoe meer je met ze praat, hoe meer je met ze communiceert, hoe meer je normaal gesproken van ze krijgt.

En het boek staat vol met dat soort suggesties. Ik heb alle studies bekeken en ze allemaal in een logische volgorde gezet.


Mensen die meer willen weten, kunnen natuurlijk uw boek kopen.

Dus, Dirk, heel erg bedankt voor het delen van je mening over dit onderwerp met ons.


Geen probleem. Misschien moet je zeggen dat het boek in het Nederlands is.


Ja dat klopt. Heeft u plannen om het ook te vertalen of nog niet?


Ik zou een boek in het Frans kunnen maken. Maar er is geen plan voor Engels, om eerlijk te zijn.


Nog niet, maar misschien verandert dat.

En jij, thuis, bedankt voor het kijken naar onze show. Ik hoop je volgende week te zien.

Advertenties