Transcript
Hoi Isabel.
Hallo Kevin, hoi.
Welkom in de studio.
Ik heb je uitgenodigd omdat je een boek hebt geschreven: Does Your Brand Care?
Het is een heel mooi boek. De graphics zijn erg gaaf, vind ik. Maar daarom ben je hier niet.
Geeft uw merk om, waar gaat dat over?
Laten we zeggen dat het generieke inzicht achter de Zorgprincipes de turbulente tijden zijn waarin we zijn beland.
En in deze turbulentie zien we door onderzoek dat er een enorme kans is voor bedrijven om voor iets of iemand te zorgen. En daarom heet het The Care Principles.
Maar er komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen voor iets of iemand zorgen. Er zijn ook vier verschuivingen in houding, in de manier waarop bedrijven zaken doen, die in het model zitten.
Vanuit een zakelijk perspectief: waarom zou het mij iets kunnen schelen?
Nou, omdat we het onder ogen moeten zien: we leven in zeer uitdagende tijden. En deze uitdagingen hebben niet alleen betrekking op de pandemie.
Veel mensen hebben het moeilijk, zowel fysieke problemen als mentale problemen. Economische problemen. En bedrijven moeten zich nu echt concentreren op wat belangrijk is. Voordat ze naar de verkoop kijken. Ze moeten een langdurige relatie opbouwen met hun klanten. En niet alleen focussen op de korte termijn en proberen alleen geld te verdienen. En niet echt last hebben van de relatie die ze opbouwen met hun klanten. Het is dus belangrijk als u een andere relatie met uw klanten wilt hebben. Maar ook bij uw medewerkers, want de Zorgprincipes beginnen echt allereerst aan de binnenkant van uw bedrijf. Binnen...
Met uw eigen medewerkers.
En waarom zegt u: het begint bij uw medewerkers? Omdat ze de boodschap beter naar voren kunnen brengen als er zelf voor hen gezorgd wordt?
Het begint intern omdat marketing decennialang altijd met de buitenkant van het bedrijf bezig is geweest. Marketing was over het algemeen altijd bezig met klanten, met prospects. Marketing is altijd gebruikt om het imago van het bedrijf op te bouwen. En dat beeld was vooral naar buiten gericht.
Waarom is het nu belangrijk om vertrouwen op te bouwen, om een betere relatie met uw medewerkers op te bouwen?
Ten eerste: omdat de race naar talent en de uitdaging om de meest getalenteerde mensen in de branche te krijgen steeds belangrijker wordt. En er is een enorme kloof tussen wat mensen die voor een bedrijf werken, denken over het bedrijf - in het algemeen zijn er natuurlijk uitzonderingen - en het merk van een bedrijf. En in het verleden was dat niet zo'n probleem, want er was veel talent en het was gemakkelijk om bekwame mensen te krijgen. Maar vanaf nu zal het, zeker voor bepaalde beroepen, heel belangrijk zijn. De manier waarop u handelt en de manier waarop u zich gedraagt met uw eigen personeel.
Het gaat niet meer om raambekleding. Het gaat om wie je werkelijk bent en om authenticiteit.
In het boek staan veel voorbeelden van hoe bedrijven laten zien dat ze erom geven. Misschien is het voor onze kijkers interessant om een of twee voorbeelden te geven, zodat ze een beter gevoel krijgen van wat je bedoelt met zorgen.
Zeker. Dus, algemeen gesproken, geef je om iets of iemand kan echt heel klein zijn, heel erg aangepast aan je organisatie en het hoeft niet veel geld te kosten.
In het boek staat bijvoorbeeld een voorbeeld van een heel klein ingenieursbureau. En ze hebben een uniek e-mailbeleid ontwikkeld. Omdat ze veel met ingenieurs en deze ingenieurs werken, moeten ze zich echt concentreren. Want als ze fouten maken in hun berekeningen, kan dat echt levens kosten. Dus hun unieke e-mailbeleid is heel, heel eenvoudig. Ze openen hun e-mails gewoon aan het begin van de dag en aan het einde van de dag. En dit geeft deze ingenieurs veel ruimte om echt gefocust te werken.
En dit bedrijf, het is een heel klein bedrijf in Brugge, wonnen een welzijnsprijs met dit unieke e-mailbeleid. Dus voor je eigen mensen zorgen kan heel, heel eenvoudig en heel gemakkelijk zijn. Het hoeft dus niet als een verbluffend revolutionair systeem te zijn. Het kan heel klein en heel gemakkelijk zijn.
Een ander voorbeeld dat natuurlijk ook in het boek wordt beschreven, is het voorbeeld van Patagonië. Die altijd een hoofdrolspeler is geweest voor duurzaamheid. En ze deden bijvoorbeeld een hele campagne in de Verenigde Staten om mensen te laten stemmen voor de klimaatverandering. Maar ze spoorden mensen niet alleen aan om de straat op te gaan en te protesteren tegen klimaatverandering. Ze sloten ook hun eigen winkels zodat hun eigen personeel, hun eigen mensen konden gaan stemmen en marcheren voor het klimaat.
Het zijn dus twee heel verschillende voorbeelden.
En wat ik echt zeg in het boek en dat is heel belangrijk: de manier waarop je om je geeft en de manier waarop je laat zien dat je om geeft, is geheel aan jou. Het is echt iets dat moet passen bij het DNA van uw bedrijf. En het is iets dat echt begint bij het management. Met de CEO en het managementteam. Het is echt iets dat van boven naar beneden gaat.
In het boek heb je het over vier ploegen die je in het zakendoen ziet. Kunt u daar iets over vertellen?
Zeker. Het woord zorg gaat dus niet alleen over de zorg voor iets of iemand. Het woord zorg staat ook voor deze vier verschuivingen.
De C staat voor Collaboration. Het is echt belangrijk ...
En eigenlijk heb ik nu een benchmark. Ik zal het in een klein beetje uitleggen.
Intern is beter samenwerken tussen verschillende afdelingen iets dat nog veel kan verbeteren. Maar je kunt natuurlijk ook beter samenwerken met mensen buiten je bedrijf. Bijvoorbeeld met uw concurrenten. Of bijvoorbeeld om beter samen te werken met uw leveranciers. De C staat dus echt voor samenwerking en daar valt veel te winnen.
De A staat voor Agility. Ik denk dat het afgelopen jaar voor iedereen heeft bewezen dat we allemaal wendbaarder moeten worden. Flexibeler. Onszelf aanpassen aan deze echt snel veranderende wereld.
De R staat voor Betrouwbaarheid. Een betrouwbare partner worden in het leven van uw mensen en uw klanten is erg belangrijk. We leven in een tijdperk van nepnieuws. We leven in een tijdperk van vervalsingen. We leven tenminste in een tijdperk van controversieel nieuws. Omdat we allemaal in internetbellen leven. En de dingen die je op internet leest, Kevin, zijn waarschijnlijk heel anders dan wat ik heb gelezen. Dus een betrouwbaar merk worden of een betrouwbaar merk blijven, is echt belangrijk.
En tot slot staat de E of Care voor Empathy. En empathie is een emotie die zelfs in de psychologie vrij nieuw is. Maar het gaat erom de zorgen van anderen echt, echt te begrijpen. En weer anderen kunnen intern beginnen: de zorgen van uw mensen. Bijvoorbeeld, in deze pandemie, hoe te werken in een veilige omgeving. Maar nogmaals, het is ook: meer empathie tonen naar je klanten toe.
Je hoeft alleen maar een callcenter te bellen van min of meer elk bedrijf en je weet dat er niet veel empathie in zit. Maar je kunt natuurlijk ook empathie ontwikkelen voor je gemeenschappen. Uw stakeholders. En het laatste veld waarop we The Care Principles toepassen, is natuurlijk de wereld. Omdat duurzaamheid en al die zaken er natuurlijk ook toe doen.
Dat zijn dus de vier verschuivingen binnen het Zorgmodel.
Oké, als we nu een beetje inzoomen op de evenementenbranche. Waar de meeste van onze kijkers mee bezig zijn of in ieder geval aan evenementenmarketing voor hun bedrijven doen. Hoe kan dit worden toegepast op de evenementenbranche?
Ik zie al veel dingen, wat je vertelt.
Bijvoorbeeld: we zien dat de evenementenbranche nu helpt bij het bouwen van vaccinatiedorpen. Dus ze laten echt zien dat ze willen helpen. Maar zijn er nog andere parallellen die u ziet?
Ik denk dat...
Eerste...
Het eerste dat veel van deze evenementenbureaus of evenementenpartners deden, en dat is geweldig, ze concentreerden zich echt op wat belangrijk was. En niet op wat er verkocht werd. En dat was inderdaad om ziekenhuizen te helpen. Om regeringen te helpen bij het bouwen van vaccinatiedorpen. Vaccinatie of, bij winkeliers, speciale desinfectietools en zo. En dat was geweldig. Maar wat we nu ook zien ...
En de zorgprincipes zijn ook echt heel nauw verbonden met innovatie. En wendbaarheid heeft veel te maken met innovatie. Omdat het zich altijd aanpast aan deze snel veranderende wereld. Dus wat we nu zien ...
En er zijn veel voorbeelden, maar ik zou er graag over willen praten. Het is een bureau in Amsterdam, een evenementenbureau in Amsterdam. Ze heten Raúl & Rigel. En wat ze deden, heel snel na het helpen van regeringen, na het zoeken naar deze kortetermijnoplossingen ...
Ze bouwden allerlei soorten evenementen in huis. Dus ontwikkelden ze een heel in-home evenement, een soort pakketten die bedrijven voor hun werknemers konden bestellen. Die allemaal in thuiswerksituaties zitten.
Toen de tweede stap die ze deden, zodra de eerste lockdown voorbij was, ontwikkelden ze allerlei soorten merkactivatie op de 1,5 meter economie. Activeringen dus die letterlijk rekening hielden met de afstand van 1,5 meter die we moesten aanhouden.
En dus vinden ze altijd nieuwe soorten evenementen en nieuwe soorten merkactivatie uit. Aangepast aan in welke fase we ons bevinden en wat nodig is voor hun klanten, dat zijn grote bedrijven. Dus ik geloof dat ...
Het is echt moeilijk. Ik bedoel: toerisme, evenementenindustrie. Maar ook bijvoorbeeld culturele organisaties. Theaters en zo. Het is echt heel moeilijk om je aan te passen aan deze snel veranderende wereld. Maar bijvoorbeeld ook in de culturele industrie.
Ik denk dat er een heel mooi voorbeeld is van dit Belgische bedrijf. Een culturele organisatie. Ze heten SKaGeN. En vanavond lanceren ze ...
Via een applicatie. Dat is een soort WhatsApp-applicatie. Je ziet een theatershow die wordt uitgezonden. En het is als gesneden. In plaats van op een avond naar een theatershow te gaan, is het alsof je in verschillende shows wordt gesneden. Het is echt inventief. Het is leuk om te doen.
Ik weet zeker dat zonder de pandemie niemand had gedacht om een theatershow te lanceren via een WhatsApp-applicatie. Dus de innovatie en de creatieve mentaliteit, om jezelf altijd opnieuw uit te vinden en je aan te passen aan de snelle veranderingen in de samenleving, ik geloof dat dat deel zal uitmaken van het volgende decennium.
Omdat we in dit soort samenleving zullen blijven. Waarbij veel veranderingen nodig zijn.
Ja en bovendien denk ik ook, voor bedrijven buiten de evenementenbranche, dat het organiseren van een evenement voor hen ook een goede manier kan zijn om zorg uit te drukken.
Voor uw medewerkers. Organiseren van een medewerkersevenement.
Of voor uw klanten. Iets voor hen organiseren. En als middel om die boodschap over te brengen.
Helemaal. Helemaal.
Omdat het laatste dat u nu hoeft te doen, is verdwijnen.
Een van de dingen die ik in het boek zeg, en het gaat echt over het boek, is dat het niet om je uitdagingen gaat, welke uitdaging je ook tegenkomt als bedrijf, of je nu groot of klein bent, je klanten, dat doen ze echt niet geef daar om. Ze hebben andere zorgen. Dus op wat voor manier dan ook, via een evenement of door een kleine merkactivatie of via een zorgzaam geschenk, is iets dat echt de juiste keuze is.
Maar ik begrijp natuurlijk wel dat het niet voor iedereen gemakkelijk is. En sommige dingen kosten echt veel geld. En het is absoluut een uitdagende tijd. Ik onderschat dus niet de moeilijkheden waarmee veel bedrijven worden geconfronteerd. Vooral, zoals ik al zei, in die industrieën die hard door deze pandemie worden getroffen.
U noemde eerder een ijkpunt.
Ja, ik ben erg ...
Het is iets dat echt heel speciaal voor mij was. Omdat het schrijven van The Care Principles iets is dat ik het afgelopen jaar heb gedaan. Maar toen, begin dit jaar, vroeg ik me echt af: hoe kunnen we The Care Principles meten? Omdat ik me realiseer dat bedrijven al veel moeite doen. En ze doen veel dingen. Bijvoorbeeld specifiek voor hun medewerkers. Dus samen met IVOX ...
En IVOX is een marktinformatiebedrijf. Ze doen veel marktonderzoek. Ze hebben alle methodologieën en tools.
Daarom hebben we samen met IVOX de Zorgscan ontwikkeld. En het is eigenlijk een scan die test hoe goed je al scoort op The Care Principles. Dus over samenwerking, behendigheid, betrouwbaarheid en empathie. En het leuke van de Zorgscan is dat we echt kunnen zien hoe CEO's en management erover denken. En hoe medewerkers erover denken. En de kloof die er is tussen beiden.
Omdat dat iets is wat we heel vaak zien in onderzoek. Het is dat managementteams heel vaak denken: dat doen we natuurlijk. Dat weten onze mensen natuurlijk. Dit is natuurlijk een gangbare praktijk binnen ons bedrijf. En dan vraag je het aan het personeel. En dan zeggen ze: nou ja, misschien is het niet zo duidelijk. Of: het is niet zo eenvoudig om dit of dat ding toe te passen. En dus hebben we nu een benchmark.
De Zorgscan heeft duizend bedrijven onder de loep genomen. Duizend mensen binnen Vlaanderen. We zijn begonnen in Vlaanderen. Het Vlaamse deel van België. We zullen ook het Franse deel van België doen. We hebben dus een Belgische benchmark. En eigenlijk zijn de scores vrij laag. De Zorgbeginselen, de generieke score, is slechts 53%. Er is dus nog veel ruimte voor verbetering.
Maar het mooie, wat ik erg leuk vind aan de Zorgscan, is dat deze meteen een heel duidelijk inzicht geeft. Op welk gebied kan een bedrijf beter worden. En op welk veld zijn ze prima.
Een van de dingen die we bijvoorbeeld in de benchmark zien: betrouwbaarheid scoort behoorlijk hoog. Het is 62%. Specifiek betrouwbaarheid richting stakeholders en klanten. De scores zijn redelijk goed.
Maar als we het bijvoorbeeld hebben over intern samenwerken. De scores zijn niet zo hoog. We hadden maar 44%. Er is dus veel ruimte voor verbetering op die niveaus.
Dus het is geweldig. Omdat we nu de Zorgscan binnen een bedrijf kunnen doen. Een bedrijf met vijf medewerkers of vijfduizend medewerkers. Het is hetzelfde omdat alles, de hele Care-scan, geautomatiseerd is. Het is dus echt geweldig dat bedrijven nu echt kunnen zien: wat is de benchmark in België? En hoe goed scoor ik als bedrijf? En wat zijn de verbeterpunten? En welke velden zijn fijn? Dus daar ben ik erg blij mee.
Omdat het nu niet alleen een boek is. Het is niet alleen een methodologie. Er is ook een tool voor marktonderzoek die daarbij hoort.
Ja en niet alleen dat, Isabel.
Mensen die meer over dit onderwerp willen weten, kunnen het boek natuurlijk kopen. Maar je hebt ook een podcast en je geeft keynotes over dit onderwerp.
Helemaal. Helemaal.
Voor mij was het erg belangrijk om ook een meer zorgzame adviseur te worden. Omdat ik vroeger een normale adviseur was. Die altijd haar advies weggaf, in ruil voor geld. En ik heb echt besloten dat ik me nu wil concentreren op twee grote velden.
Ik wil me focussen op inspiratie en ik geef veel gratis content. En de podcast maakt daar deel van uit. Ik heb in het eerste seizoen tien zakelijke gesprekken met bedrijven. Groot en klein. Bekend en onbekend. In de mode-industrie. In zaken tot zaken. In het eten. Echt in allerlei branches. En deze zakelijke gesprekken in de podcast zijn in het Vlaams en in het Frans. Ik pas me aan de taal van mijn gast aan. En we praten echt. Het is een heel eerlijk gesprek. Over wat goed gaat, maar ook wat niet goed gaat. En waarom worstelen bepaalde bedrijven nog steeds met bepaalde problemen?
Dus dat is iets dat je zeker kunt kijken of luisteren. Ik heb een YouTube-kanaal en jij kunt kijken. Het is een videopodcast maar je kunt er natuurlijk ook gewoon naar luisteren. Via Spotify of Apple Podcasts of welke podcast-app je ook luistert.
Dat is dus het eerste seizoen van tien Belgische bedrijven. Ik kan nu al zeggen dat er zeker een tweede seizoen komt. En het tweede seizoen ga ik naar het buitenland. Er zullen zeker enkele Nederlandse bedrijven naar mijn kantoor in Antwerpen komen. Nu konden ze het niet, want de grenzen waren gesloten. Maar ik zal de groep zeker uitbreiden en alvast met enkele Nederlandse bedrijven praten. En wie weet ga ik daarna echt helemaal naar het buitenland en neem het mee naar andere landen.
Dus dat is het inspiratiegedeelte. Maar dan is er natuurlijk ook het onderwijsgedeelte. Dat is het tweede deel waar ik echt in geloof. En voor het tweede deel, voor de opleiding, wil ik keynotes geven. Allebei alleen, gewoon om The Care Principles uit te leggen, met enkele voorbeelden aangepast aan elk bedrijf. Want dan wordt het voor bedrijven pas echt levendiger als ze het begrijpen met recente voorbeelden.
Maar ik heb ook een duo-keynote ontwikkeld. Specifiek voor het interne gedeelte, voor het medewerkersgedeelte. En ik ontwikkelde de duo keynote met An De Bisschop, de welzijnsexpert. Daarom geven we ook samen een duo keynote. Dat hoort dus bij het onderwijs.
En er zullen ook zorglessen zijn. Vanaf september. Er gebeuren dus veel dingen, met The Care Principles, die erg spannend zijn.
Er gebeuren veel dingen. Isabel, heel erg bedankt dat je vandaag bij ons bent gekomen.
Het was me een waar genoegen, Kevin. En ik hoop snel te praten. En ik hoop het binnenkort weer te kunnen doen in een echte situatie.
Inderdaad inderdaad.
En jij, thuis, heel erg bedankt dat je vandaag bij ons bent gekomen. Ik hoop je de volgende keer te zien.