Hoe je (event)data omzet in goud

Events zijn onmisbaar voor duurzame relaties en dus ook voor de toekomst van je bedrijf. Connecting The Dots 5 leert je hoe je event-data omzet in goud. Kevin praat erover met organisator Rutger Bremer.

Kevin Van der Straeten
Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Events zijn onmisbaar voor duurzame relaties en dus ook voor de toekomst van je bedrijf. Connecting The Dots 5 leert je hoe je event-data omzet in goud. Ik praat erover met organisator Rutger Bremer.


Dag Rutger, welkom terug in de studio.


Dank je wel.


We gaan het vandaag hebben over Connecting The Dots, nummer vijf al. De laatste van de reeks, hé. We hebben ze hier allemaal nog eens op het scherm staan.

Maar voor we naar nummer vijf gaan kijken, hoe was nummer vier?


Vier was echt, ja, was, denk ik, wel één van de beste. We hebben het echt...


Over wat ging het ook alweer?


Ja, het ging over, eigenlijk, netwerkbijeenkomsten. Netwerkevenementen.


Ja, Jean Paul Wijers.


Jean Paul Wijers als expert. 

En wat het zo leuk maakte, was dat we de gasten ook echt hebben kunnen laten ervaren, hoe het is als een programma ook echt ingericht is om te netwerken. De inhoud ging over netwerken, van Jean Paul. Maar we hebben ook het hele programma zo ingericht. Dus we hebben ze...

Bij de ontvangst hebben we ze welkom geheten. Iedereen even de hand geschud. Daarna werden ze begeleid naar iemand, om meteen mee te praten. En waar mensen dachten dat het programma een uur later zou beginnen, hebben wij het programma eigenlijk al laten starten door dat netwerken.

Want normaal kom je op een evenement en dan sta je in een lege zaal. En dan sta je een beetje zo... Weet je niet met wie je moet praten, weet je? Dat is altijd best wel een moeilijke situatie. Nou, wij hebben ze gewoon begeleid en geïntroduceerd. Aan of iemand van Momice of iemand van...

Andere gasten waarvan wij dachten dat ze een goede match waren. Nou en dat hebben we eigenlijk de hele dag door gedaan. Tijdens de workshops. Tijdens de lunch die we hebben gehad. En alle gasten, of de deelnemers, die gaven echt aan dat ze dat echt gevoeld hebben. Hoe dat is. En dat ze zich dus nooit eigenlijk alleen voelden.

En al, wat was het, om twaalf uur, vroegen wij: heb je al bijzondere mensen of interessante mensen ontmoet? Waarvan iedereen zei: ja. Nou, dan is eigenlijk het event al geslaagd. En dus, door het ze zo te laten ervaren hoe dat is, zeiden ze echt van: ja, dit wil ik echt op mijn evenement allemaal doen. Nou, dat was eigenlijk wat we wilden bereiken.


En hoe was dat voor jullie, als organisatie? Is dat doenbaar qua werk dat je daar op voorhand insteekt?


Nou, het was wel een flinke kluif, kan ik je vertellen.

Ja, zeker het placeren, zeg maar, tijdens een diner. Want we hadden dus zes van die mooie ronde tafels. En dan hadden we bedacht: alle Momice-mensen aan één tafel. Dan bepalen wie er links van je, rechts van je naast gaat zitten. Maar ook wie er onderling goede matches met elkaar zijn. Want je kan niet iedereen spreken. Nou, dat is best wel een gepuzzel. Maar we hadden wel, gelukkig, het advies van Jean Paul en Protocolbureau, die ons hierbij hielp. Wat wel heel fijn was. Maar ook op het evenement moet je best wel improviseren. Want mensen komen, bijvoorbeeld, of later, of niet meer. Of er gebeuren allerlei situaties, dus je moet een beetje flexibel zijn.

 

Maar het was die extra investering in tijd meer dan waard?


Nou, echt 100%. Iedereen in mijn team, die daar was, die zei: wat een hoop werk was dit. Maar wat fijn dat we dit gedaan hebben, want we hebben iedereen nu ook gesproken, die we wilden spreken. En door gewoon echt er eens goed over na te denken: wie zijn die mensen? Waar kunnen we het met hen over hebben? Wat willen we van ze weten? Andersom: wat kunnen we hen geven? En wie kunnen onderling met elkaar ook verbinden? Dat vonden we ook een heel leuk spelletje. Van: oh ja, die is van dat eventbureau. En dat is die. Die zouden misschien wel een goede match kunnen zijn.

We hebben ook gekeken naar persoonlijke interesses, wat we hebben uitgevraagd in de registratie. Om te kijken: oké, die houdt van reizen. Die houdt van koken ook. Allebei reizen en koken. Nou, dan zetten we die bij elkaar. Want dat is dan waarschijnlijk wel een goede match. Dus het was best wel wat extra werk. Maar het was het echt dubbel en dwars waard.


Maar zeg je dan ook waarom je ze bij elkaar hebt gezet? Of...


Nou, niet altijd.

Maar soms, als je elkaar introduceert, dan kan dat wel. Dan zeg je van: dit is die persoon van die en dit is die persoon van die. Die werkt daar en daar en daar. En ik denk dat jullie een leuke match met elkaar zijn. Weet je wel, zo. Je kan het gewoon zo lomp, eigenlijk, brengen. Als je dat maar niet zelf hoeft te doen, als mens. Want dat is wat je lastig vindt.


Ja, dat is verschrikkelijk.


Ja, precies. Dus als iemand dat voor jou doet, dat ijs breken, dan is de situatie zo ongemakkelijk, waar je allebei niets aan kan doen. En dan ga je dus daar gewoon in mee en dat is...

Als je die rol kan innemen, als organisator, dat is heel fijn. En daar maak je het echt, voor je gasten, gewoon een stuk makkelijker mee. In plaats van te zeggen: we hebben een netwerkevenement. We hebben een spreker. En aan het einde hebben we een borrel. En dat is dan het netwerken. En dan gaat de...

En daar zou het dan moeten gebeuren. Maar daar gebeurt het niet. Want iedereen gaat na een kwartier weg, weet je? Hebben ze één drankje gehad en dan is het: oh, ik moet de kinderen ophalen. Of ik moet dit doen, ik moet dat doen. Er is geen netwerken. Dus als je echt netwerkbijeenkomsten  wilt organiseren, moet je dat in het hele programma, eigenlijk, doorvoeren. Pas dan gebeurt het.

En dat was één van de meest leerzame dingen, denk ik, die ik heb ervaren, ook, maar alle gasten ook.


Dat is leuk. Nummer vijf komt eraan. Het gaat nu over, ja, vooral data en wat doe je met data.


Ja, maar ook relatie. Nog steeds. Eigenlijk, waar Jean Paul Wijers ook heel erg op het relatiemanagement heeft...

Echt de relatie. Interesse in iemand tonen. Daar gaat Dennis nog wat verder in, maar dan naar het digitale vlak. Weet wie er in je netwerk zitten. Weet wat die mensen interesseert. Weet wat die mensen belangrijk vinden. En daar een relatie mee opbouwen of onderhouden. En dan kunnen, bijvoorbeeld, evenementen kunnen een heel mooi touchpoint, eigenlijk, zijn, om nog meer data te verkrijgen. En op te slaan. Door die personen gewoon beter te leren kennen. Dus het gaat wel over data en het digitaliseren ervan. Maar het gaat nog steeds over dat we in een relatie-economie zitten, die aan het digitaliseren is. En hij gaat daar, aan de hand van de methode, digitaal vermogen, gaat hij uitleggen hoe je als organisatie contact kan houden, eigenlijk die relatie versterken met die tien, honderdduizenden, miljoenen mensen, die je binnen je netwerk hebt.

 

Maar dat is dan zowel voor, tijdens als na het evenement? Of hoe moet ik dat zien?


Ja, het is eigenlijk overkoepelend voor de hele organisatie.

Dus: events gaat hier wel een onderdeel in spelen, in dit deel. Maar digitaal vermogen en de methode gaat eigenlijk over hoe je als bedrijf je groeistrategie realiseert. Op basis van de netwerken en de relaties die je onderhoudt. En events kunnen een onderdeel zijn. Om die relaties te spreken. Om die relatie weer te onderhouden.


Ik zag in jullie aankondiging op jullie website, en dat verwoorden jullie altijd heel erg mooi: hoe je die event-data omzet in goud. Waar zit het dan juist in? Wat maakt dan dat er goud in die data zit?


Nou, wij zijn twee jaar geleden met deze methode aan de slag gegaan. Zelf. Wij, van Momice.

En uit die methode van digitaal vermogen, is deze serie, Connecting The Dots, gekomen. Dus, als wij niet de methode hadden toegepast, had ik hier niet gezeten. En ook niet in al die andere studiobezoeken hier. Maar we hebben mensen ontmoet die we nog niet kenden, doordat we deze serie doen. We hebben ook al nieuwe klanten gekregen, doordat we deze serie van evenementen doen. We hebben onze bestaande klanten vaker gezien. Verdieping in de relatie, maar ook in de kennis kunnen verkrijgen. Dus, Connecting The Dots is een experiment van die methode. En die gaat dus verder dan alleen evenementen. Die gaat echt over onze organisatie.

En dat omzetten in goud? Ja, wij hebben straks content voor vijf evenementen. We hebben alle experts, hebben we...

Dus de plenaire sessies hebben we opgenomen. Die hebben we gewoon op camera. Nou, die kunnen we eindeloos hergebruiken, straks. We hebben...

Via de livestream hebben we heel veel mensen extra weten te bereiken. Nou, dat is allemaal, eigenlijk, van het digitaal vermogen. Dat je mensen naar je toe trekt en de relatie daarmee versterkt. Dus: Connecting The Dots was een experiment. Van het digitaal vermogen. En het heeft ons heel veel resultaten gegeven. Eigenlijk best wel goede resultaten.

Ook heel veel dingen waarvan we geleerd hebben, hoe we dat niet moeten doen. En dat gaan we ook, dus, tijdens het evenement bespreken.


Kan je er al eens eentje noemen? Wat ga je niet meer doen?


Nou, wat lastig was, is: toen het op een gegeven moment zo groot werd voor ons, dat we het zelf niet meer konden betalen.  En dat strijdt...

Ja, je wil eigenlijk een zo groot mogelijk bereik hebben. Maar je wil ook met mensen in de zaal zitten, die echt heel echt betrokken zijn. Dus de prijs had een functionele rol ook. Vooral van: dat je mensen naar je event toe krijgt.


Ja, want jullie zijn oorspronkelijk gestart als gratis evenement.


Ja, als pilot, ja.

 

En dan, op een gegeven moment, hebben jullie gezegd van: ja, we gaan aan kostprijs, dacht ik, een fee vragen.


Ja precies. En dat was eigenlijk om onze eigen kosten echt te kunnen dragen. Maar ook om, nou wel, mensen ook echt naar je evenement te trekken, die echt geïnteresseerd zijn. Dus het was tweeledig. Wij wisten gewoon nog niet hoe het zou lopen. Maar toen er op een gegeven moment honderdtwintig mensen op ons evenement waren, werd het voor ons zo groot. Wat voor digitaal vermogen misschien wel fantastisch was, maar voor onze portemonnee was het bijna niet meer houdbaar.

Dus hoe ga je daar dan mee om? Dus dat was best wel een, ja, was een discussiepunt, dat we met het team nog steeds, ook bij deze laatste editie, aan het voeren zijn.


Ja, van waar trek je...


Wat gaan we doen? Wat gaan we met de prijs doen? Elke keer weer.


En wat gaan jullie ermee doen? Of is er nog geen knoop doorgehakt?


Ga ik nog niet zeggen. Maar je kunt je al wel aanmelden.


Je kunt je al wel aanmelden. Gewoon weer via de website.

Die laatste editie, nummer vijf. Wie is daar de doelgroep voor?


Net als de andere edities is de event manager eigenlijk, of de event professional, die is welkom. Die gaat hier heel veel aan hebben. Maar bij deze editie, dit gaat, zoals we net al benoemden ook, dit gaat verder dan alleen de evenementen. Dit gaat over de groeistrategie van je organisatie zelf. Dus neem vooral je collega mee, die...

Ja, misschien wel de marketing manager binnen een bepaalde grote organisatie. Of echt de eindbeslisser. De directeur van je organisatie. Want als zij horen wat Dennis te vertellen heeft, en de cases laat zien, dan weet je zeker dat er binnen je organisatie iets gaat veranderen. Ze krijgen echt jeuk in hun handen als ze zien van: oh, zo moet het dus. En: dit wil ik doen. Dus ik zou absoluut je collega meenemen. Dit gaat verder dan alleen events. Maar events worden wel, zeg maar, behandeld. Als onderdeel van het digitale vermogen. Dus het is voor beide doelgroepen heel interessant, denk ik.


Nummer vijf is de laatste die op dit prentje staat. Wat komt er na Connecting The Dots 5? Zien we je hier nog terug in de studio?


Ik hoop het wel. Ik denk het wel. We hebben wel verschillende ideeën. Maar ze zijn nog niet heel concreet. Maar het zou zonde zijn als we dit gaan stoppen. Maar in welke vorm weten we eigenlijk nog niet.

We gaan eerst eens even alles analyseren. Wat hebben we nou bereikt? Op welke manier kunnen we verder? Ik weet het nog niet. Maar ik hoop hier wel...

Ik zou dat, denk ik, volgende keer in de studio wel kunnen vertellen.


Oké, ontzettend spannend. Rutger, nog heel veel succes met de laatste editie.


Dank je wel.


Mensen die meer informatie willen: link komt onder de video. Dank je wel.


Goed.


En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.

Advertenties