Transcript
EventSummit blijft groeien. Ook editie 2020 belooft een topeditie te worden. Organisatoren Joris en Arjen zijn hier en vertellen waarom dat zo is.
Dag Joris. Dag Arjen. Welkom in de studio.
Dag Kevin.
Het is een traditie aan het worden, hé?
Daar zijn we weer.
Daar begin je ieder jaar mee, hé? Het is een traditie aan het worden.
Maar nu: het is een traditie.
Het is een traditie, ja, ja, ja.
Nieuwe editie. 30 januari.
De twaalfde.
De twaalfde alweer.
Ja, de tijd gaat snel.
Hetzelfde als vorige jaren? Of zit er toch weer wat nieuws in de pijplijn?
Ieder jaar, hé.
Want mijn vrienden zeggen altijd: jongens, je moet altijd verandering hebben. Hoe kun jij dit leuk blijven vinden? Maar door het weer ieder jaar, ...
Ik denk ook weer hier: pft, moeten we dit alweer allemaal veranderen?
Ja, ieder jaar wel echt nieuwe dingen. Dit jaar ook.
Zoals? Want nu maak je mij nieuwsgierig.
We hebben een MICE-hoek erbij.
He, maar dat zou ik vertellen.
Oh ja, dat zou jij, MICE.
Mijn ding...
Ik heb niets gehoord. Joris?
Ik wil dit jaar ook wel weer mijn deel claimen qua antwoorden.
Nee, MICE. Er kwam, de afgelopen jaren, uit de enquête van de bezoekers, toch wat meer vraag van: goh, buitenlandtrips organiseren we ook. Kunnen we niet wat meer daarop vinden bij jullie, op de beursvloer? En dat hebben we, met beide handen, voor komende editie aangegrepen. Vonden we spannend. Van: ja, is daar animo voor? We weten dat de bezoekers dat willen. En het slaat enorm aan.
Dat zijn dan regio's, die zich komen voorstellen?
Nou, het is echt buitenland. Dus het is niet zozeer voor incoming. Maar voor bedrijven in Nederland, die dus in het buitenland wat willen doen. Dus: Zwitserland, Denemarken, Polen, TUI. Van alles om met je collega's, relaties, whatever, naar het buitenland te gaan. En het slaat enorm aan. We zitten al op dertig...
Worden er wel veertig, denk ik.
Veertig bedrijven vanuit...
Het hele veld, ja.
Super-animo. We zijn zelf ook verbaasd. En we hebben een mooie introductieprijs. Maar die gaat nu al richting normale prijs, van de overige exposanten.
Ja, want je daar al een heel plein, ondertussen.
Ja, dat wordt wel een heel grote aanbieding, hé. Dus dat is aan één kant nieuw. En er was één druppel. Een directiesecretaresse, die in de enquête aangaf van: joh, ik zocht relatiegeschenken, waarom is dat er niet? En die vraag kregen we ook, ieder jaar, steeds meer. Dus dachten we van: ja, goh, wellicht dat we dat ook...
Dat hebben we ook aangegrepen. En het worden er geen veertig. Want dan...
Om ons ook actief...
Je hoeft niet: vier die pennen aanbieden. Op een rij.
Een hele laan met balpennen.
Nee, er wordt wel echt gekeken, dat er afwisseling inzit. Dus verschillende types producten. En dat worden er...
Jij hebt de getallen mee.
Zestien tot twintig.
Zestien tot twintig bedrijven. Dus dat wordt ook een veldje waar je heel leuke, innovatieve, duurzame...
We zijn aan het verbreden, zeg maar. Aanbod.
Als je naar de afgelopen edities kijkt, werd het ook steeds groter en groter en groter. Is dat nu, in totaliteit, ook nog zo?
Nou, ik denk dat we wel rond die 600 zullen schommelen. 600 exposanten. Vorig jaar 580 exposanten, ik denk nu 600. We zullen niet meer die sprongen maken, met 50-70 stands, elke keer weer. Maar we groeien wel.
Maar ja, 600 standhouders op één beurs, dat is toch nog altijd...
Dat is best veel.
Het zijn er best veel.
Ja, want om ze allemaal bezocht te kunnen krijgen. Wordt moeilijk, hé.
Nee, daarom segmenteren we natuurlijk. Je gaat naar of de relatiegeschenken, of je gaat...
We hebben ook de locaties heel erg gesegmenteerd, nu. We hebben ook een laan met buitenplaatsen. Dus, wat exclusievere buitenlocaties hebben we nu bij elkaar gezet.
Zodanig dat het duidelijker wordt voor die bezoeker van...
Ja, we zijn nu bezig met een stadionstraat, voor voetbalstadions. Als jij in een voetbalstadion wilt, nou, dan ga je naar die zes-, zeven-, of achttiende stand.
Ja, dus er zijn wel segmenten.
Niemand komt voor alles.
Weet je, je hebt wel een bepaald doel. Dit wil ik zien. En daar zijn we steeds meer mee bezig. Om dat nog beter te segmenteren. Zodat alles vindbaar is.
Elk jaar is er ook een congres. Ook dit jaar weer?
Communities is het thema.
Communities.
Dat zal jou ook wel interesseren.
Ja, ik zit daar vast op mijn stand, hé.
Nee, we hebben het congres dit jaar...
Dat kwam eigenlijk...
We hebben...
Omdat we zelf nu ook...
Jij hebt een community. Wij zijn met een community bezig. Hoe krijg je nu...
Er zijn heel veel bedrijven, die keren zich af van Facebook. Keren zich af van de social media. Willen hun data niet kwijtraken. En die gaan een eigen contentplatform beginnen.
Nou, dat leek ons een heel mooi thema, van: hoe heb je die mensen om je heen? Hoe bind je die aan je? Dus we hebben heel leuke sprekers, al zeg ik het zelf, dit jaar.
Zoals?
We hebben Hans Janssen, van DenkProducties. De man die Obama naar Nederland haalde. Het is natuurlijk fantastisch hoe die man, op marketinggebied, gewoon elke keer, iedereen, gewoon 995 euro laat betalen voor zijn seminars. Ja, echt gewoon vol uitverkocht. Elke keer weer. Hij heeft nu Simon Sinek naar Nederland gehaald. En die heeft echt een heel mooi verhaal over marketing en hoe bind je die mensen dan aan je.
En dat geweldige BEAM. Dat zegt jou niks, denk ik, BEAM. Maar dat zei mij ook niks. Maar dat zijn de mensen achter de EO-Jongerendag. Nou, die weten dus...
Echt een gigantische community eromheen. Die meer vanuit liefde opereert. Dus elk jaar 30.000 man in Ahoy. Hebben ze het hele Sportpaleis vol. En dat is iets, daar ben ik heel benieuwd naar, zelf. Naar dat verhaal. Maar dat schijnt een mooi verhaal te zijn.
En we hebben Sam Feldt, de internationale dj. En die heeft de Heartfeldt Foundation. En daar...
Ja, hij wil eigenlijk de wereld verbeteren. En daarmee maakt hij ook gebruik van de communities. Van zijn medebekende dj's. Die hebben allemaal hun eigen volgers. En hij gebruikt die volgers van de anderen ook, om ze wat bewuster te maken over de wereld. Dus dat is een mooie naam.
En we hebben ook weer RUMAG, moet ik zeggen. Ja, de mannen van RUMAG. En die hebben ook, natuurlijk, hun hele community om zich heen. Die zijn begonnen met tekstjes. En nu is het merchandise, festivals, theatershows. Dus heel grappig. Die komen vanuit een andere hoek.
Ja, die zijn ook heel erg mooi gegroeid, hé.
Ik zag ook dagvoorzitter Maartje Blijleven.
Ja, die heeft net een boek geschreven: "We love communities". Stond, geloof ik, nummer één in de Managementboek top 10. En zij weet alles van communities. En zij is de vrouwelijke touch in het verhaal.
Blijft altijd moeilijk: vrouwen op het podium. De rode draad en de vrouwelijke touch. Zij verbindt alles aan elkaar.
Ja, maar ze heeft dan toch de hoofdrol gekregen.
Zij heeft de hoofdrol, ja.
Ja, met een paar mannen eronder.
Dus daar verwachten we heel veel van, heel leuk.
Maar naast het congres hebben jullie ook nog sprekers-, hoe moet ik het zeggen, -podia in...
Wat is daar het idee achter?
Dat kan ik dan wel even vertellen.
We hebben twee podia. We hadden vorig echt heel veel content. Merkten we dat het teveel was. Iets van 40+ sprekers.
We hebben nu gezegd: we hebben twee podia. En één podium gaat dus despreker.nl hosten. Eén podium gaat Quality Bookings hosten. En die hebben daar een heel mooie line-up neergezet. Van zes sprekers per podium. Dus het zijn er twaalf op de beursvloer.
En, onder andere, Rocky komt daar. De straatvoetbalster die wereldwijd bekend is. En die uit, wat is het, de favelas van Brazilië komt en behoort tot de beste straatvoetbalsters ter wereld. En die gaat een verhaal vertellen. Ja, dat vind ik mooi. Het wijkt een beetje af, natuurlijk, van wat we allemaal over...
We kunnen heel goed die inhoud in. Maar...
Maar soms is een goed verhaal, net dat wat je nodig hebt om geïnspireerd te geraken, hé? En dat mag dan uit een heel andere wereld komen, dan letterlijk hier.
We hebben Niels Houtepen. Nou, dat is een heel bekende illusionist. Maar die gaat het over de kracht van verwondering hebben. Nou, dat hebben we natuurlijk in ons werk nodig. Want als je een evenement hebt, dan moet je mensen laten verwonderen.
We hebben Judith Smits, die sluit af, één podium, met een netwerkshow. Om mensen op te warmen voor onze borrel. En dat is misschien een mooi brugje naar de borrel.
Voor we gaan borrelen. Ik wil nog even vragen...
Vorig jaar hadden jullie heel veel focus ook, op het groene aspect van de beurs. Duurzaam. Ik herinner me de bijna...
Ja, het was volledig vegetarische catering. Ik heb daar ontzettend lekker gegeten. Op jullie beurs. Wordt dat ook allemaal terug doorgetrokken?
Nou, ieder jaar zijn wij, sowieso, al die jaren al, heel bewust bezig. Dat alles, wat wordt ingezet voor de bouw van de beurs, dat dat weer wordt verhuurd. In plaats van dat het eenmalig wordt gebouwd en in een container wordt gegooid. En zo ook al met disposables etcetera. Vorig jaar hadden we echt een heel thema. Dus hebben we het helemaal doorgetrokken. Tot, ja, het ging echt aan m'n hart dat...
We hadden een deal dat we 300 oesters ook, tijdens de borrel zouden hebben. Maar die hebben we een streep doorheen gezet. Maar de komende editie hebben we toch gewoon echt wel weer, ook lekkere stukjes vlees en vis. Maar wel allemaal duurzaam en verantwoordelijk. Dus een mooi aanbod van alle soorten eten. Dus ook vegetarisch, veganistisch. Het zit er allemaal tussen. Dus, zeker weer, is het, tot in de puntjes, duurzaam en verantwoord, zoals we bezig zijn.
Een vraag die veel eventplanners gaan hebben, hé. Als je...
Jullie hebben het vorig jaar gedurfd, om volledig vegetarisch te gaan. Heel veel organisatoren hebben daar schrik van. Omdat ze bezoekers gaan teleurstellen. Hebben jullie er last van gehad? Zijn daar opmerkingen over gekomen?
Nee, men vond het lekker. We kregen wel opmerkingen van: hartstikke leuk. Goed dat jullie het doen. Maar ik zou het toch wel weer leuk vinden, als ik, volgend jaar, mijn gewone bitterbal, in plaats van de bieterbal kan eten. En nee, last hebben we er niet van gehad. Absoluut niet. Ik vond het een mooi statement. Maar het hoeft niet door te slaan.
Nou, ik denk dat mensen te weinig bewust zijn, ook in onze branche, hoeveel er al is, vegetarisch. Want als je dan denkt van: we hebben Oma Bobs, bijvoorbeeld. Die doet in bitterballen. En wij zeggen van: nou, weet je, Oma Bobs. Willen u wel gaan staan? Want we zijn vegetarisch. Oh, geen probleem. Dan hebben we acht hapjes, die we kunnen uitserveren. Die vegetarisch zijn. En lekker, hé.
Ja, maar die waren ook heel lekker.
Dus die maken dat niet moeilijk.
En als je tegen een Smokey Goodness zegt, weet je wel, dat zijn de mannen van het vlees. Nou, geen probleem, jongen. Die hadden een hele range.
Dus wij zeggen vaak van: ja, wat moeten we dan gaan serveren? Nou, laat dat maar over aan de cateraars, want die hebben die switch al lang gemaakt. Als planners, zijn we vaak te voorzichtig.
Omdat we het niet durven.
En ik denk dat je het gewoon, af en toe, erdoorheen moet halen. Want ik zal je zeggen, dat gaat heel snel nu.
Ik durfde Jord bijna niet te bellen. Hij begon te lachen: tuurlijk, een hele lijn.
Nee, maar ik bedoel, daar denk ik dat nog wel eens de onwetendheid is van: ja, maar de cateraars kunnen daar ook niets mee. En dan moet ik...
Heel weinig kan ik serveren. Maar dat is niet meer zo. Is al lang over.
Je begon net al over de borrel. Die komt er ook weer aan. Daar iets nieuws? Of is het gewoon weer lekker aanschuiven bij de borrel?
Nee, echt niet. De borrel is gewoon de borrel.
Ja, eigenlijk is dat de borrel. En ja, dat is eigenlijk de afsluiter, elk jaar.
Wat ik aan jullie, als organisatoren, heel erg waardeer, is dat jullie ook altijd heel open zijn geweest, de afgelopen jaren. Over: wat is er fout gelopen? En hoe gaan jullie daarmee om.
Zijn er van de afgelopen editie dingen waar jullie van zeggen: goh, daar hebben we toch weer van geleerd?
Ja jong, echt. Twee keer is het nu geweest. Twee jaar geleden helemaal. Was een drama, die entree. Mensen stonden tot 25 minuten in de rij. En dat was echt een speerpunt dit jaar. Afgelopen jaar, om dat te veranderen. Nou, het was een stuk minder dan twee jaar geleden. Maar nog steeds was het, in de ochtend, dat mensen soms tot een kwartier in de rij hebben moeten staan.
Is dat dan het gevolg van jullie succes?
Nee, dat is gewoon een logistiek probleem.
Natuurlijk, veel meer bezoekers.
Nee, de bezoekers komen, weet je wel. In de ochtend hebben we, tussen negen en elf uur, halftwaalf, hebben we drieduizend man. Die moeten er doorheen. Dat is veel.
Dus, dan kan je vierentwintig balies neerzetten. Maar als je dan heel leuk een soort truss-constructie erbovenop zet...
Mensen zijn net schapen. Die gaan tussen die truss-constructie in. Dus je mist acht balies, die mensen gewoon niet...
Omdat die wel staan, maar ze blijven keurig tussen die trussen. Dus dat is allemaal logistiek. Maar dit jaar hebben we echt mensen. Die gaan erover nadenken, om het hele logistiek proces ook...
Dat ga ik allemaal uit handen geven, want dat moet goed dit jaar.
Dat is ook een expertise op zich, hé?
Dat is een expertise op zich, ja.
Ja, dat merken we wel, ja.
Het team is ook uitgebreid, bij jullie.
Ja, we groeien heel erg, ja.
Dat is ook leuk.
Ja, dat is ook leuk, ja. Nee, we hebben Manou. Die is natuurlijk onze steun en toeverlaat, die al heel lang, eigenlijk al langer, bij ons zit.
We hebben Becca, die is aan de ene kant voor de community. Maar aan de andere kant is ze fantastisch. Net afgestudeerd, Hogeschool Utrecht. Doet vormgeving. Dus die doet heel veel voor ons in de vormgeving, designing.
En dan hebben we Esmée. Esmée zit er sinds kort bij als freelancer en die gaat de hele productie doen. In de hoop dat ik dan misschien geen wallen heb, op de dag zelf.
Maar dat hoort er toch bij?
We hadden het er net over dat hij...
Het woord zonnebank is al gevallen.
Nee, het team is uitgebreid.
En Saskia natuurlijk, op de sales. Maar dus, ja, dat gaat goed.
En we hebben wat dingen eromheen. Doen we nu ook. Die ook tijd gaan kosten. En daar heb je ook meer mensen voor nodig.
Ja, want ik kreeg, ik denk twee weken geleden, een mail van jou, Arjen. Dat je een boek aan het schrijven bent.
Dat doen we ook nog, tussendoor.
Nou, vertel.
Nou, ik was al bezig met een boek, deze zomer. En toen kreeg ik iemand, die zegt...
Ik moest dat boek uiteindelijk, natuurlijk, niet in de zomer af. Dus ik ben nu per hoofdstuk aan het lanceren. En op de website maakhetverschil.com, daar kan je meelezen. En dan moet je gewoon even je e-mailadres en dan stuur ik alle hoofdstukken, die dan af zijn. En de bedoeling is volgend jaar, mei-juni denk ik...
Om het boek af te hebben.
Ja, elke keer, om de vier-vijf weken, wil ik een hoofdstuk af hebben.
Augustus-september, of zo.
Nee, het gaat over: maak het verschil. Ik heb 25 jaar ondernemerschap inmiddels. Ik ben 1995 in de evenementenbranche gestapt.
En het is die kennis, die je een keer wilt delen.
Ja, het gaat over netwerken, over storytelling, over focus. Eigenlijk alle dingen die wij hebben meegemaakt. Ook 2013, bijna failliet.
Ja, ik kan een boek vol schrijven met onze schuivers.
En wat hebben we...
Nee, maar wat hebben we van 2013 dan weer gedaan, tot nu, om dit te laten groeien? Want in 2013 ging het...
En dat zijn wel mooie verhalen.
Ja, want uiteindelijk, als je het van op afstand bekijkt, hebben jullie een heel mooi verhaal neergezet, hé.
Ja, uiteindelijk. Uiteindelijk, nu kunnen we dat zeggen. Ik kan ook nu een boek schrijven. Ik kon drie jaar geleden nog geen boek schrijven, erover. Dat heeft allemaal met tijd te maken. En nu kan het wel.
Om af te sluiten, even terug naar de beurs.
Mensen willen natuurlijk op 30 januari komen. Tickets nog altijd via de website?
Ja, dit jaar is er een nieuwe software gebouwd en die is nog steeds in aanbouw. Zoals verbouwingen en softwareontwikkeling is er altijd dat het niet loopt zoals gepland.
Maar als dit uitgezonden wordt, Joris, dan is ie live.
Dan is het live, ja.
Daartegen is het live.
Morgen, overmorgen gaan we live. Maar dat wordt niet nu uitgezonden. Integraal.
Dus we zijn live.
We zijn nu live, jongens. Het werkt nu allemaal perfect. Helemaal top. Op www.eventsummit.nl kun je tickets boeken.
Oké heren, dank je wel voor jullie komst naar deze studio. Ik kijk uit naar de beurs.
Ja.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.