Transcript
Festivak 2017 komt eraan. Organisatrice Jill Oomen zit bij me op de bank en vertelt je alles wat je moet weten over deze editie van de beurs.
Dag Jill, dag Daan, welkom in de studio. Festivak 2017 zit er alweer aan te komen.
Ja, de 21e editie alweer, op 15 en 16 november in de Jaarbeurs in Utrecht. De Nederlandse editie dit jaar. En ja, weer een volle bak. Inmiddels - en we moeten nog even tot aan de beurs - al ruim 200 exposanten die zich geschreven hebben.
Nu al?
Ja.
En dus ja, het belooft een hele mooie editie te worden.
Heel even kort voor de kijkers die Festivak nog niet zouden kennen - kan ik me heel moeilijk voorstellen, maar toch, Waar staat Festivak voor?
Festivak, een evenementenvakbeurs voor toeleveranciers in de evenementensector. Dus alles wat je nodig hebt om het evenement te organiseren: licht, geluid, podia, tribunes, toiletunits, polsbandjes, Eigenlijk alle facilitaire zaken die je nodig hebt presenteren zich daar. En de organisator van allerhande evenementen komt naar de beurs toe.
Waarom moeten we dit jaar absoluut aanwezig zijn
Nou, enerzijds weer de enorme diversiteit aan exposanten. We hebben weer een heleboel nieuwe startups bijvoorbeeld die zich presenteren.
Kun je daar al iets van vertellen?
Ja, we hebben een hele mooie deelnemer WattSun die mobiele oplaadpunten op elke plek die je maar wilt kan presenteren.
Dat is een hot thema, ja.
Ja, dat is een ontzettend hot thema.
En weet je, voor de rest is de hele oude garde van evenemententoeleveranciers weer aanwezig. En ook weer internationale partijen uit Zwitserland, Engeland, België uiteraard, maar dat ligt flinterdun bij elkaar. En wat deelnemers uit Duitsland.
Want het is weer in de Jaarbeurs in Utrecht?
Ja, in de Jaarbeurs in Utrecht, hal 12.
Dat is een flinke hal.
Ja, het is een enorme hal. Enerzijds dus die exposanten die ook goed kunnen uitpakken op de manier zoals we dat doen, tijdens het evenement of het festival zelf. En anderzijds hebben we natuurlijk de twee keynotezalen waarbij we allerlei boeiende lezingen presenteren.
Zijn daar al namen bekend?
Ja, we zitten eigenlijk al helemaal vol met het lezingenprogramma.
Nu al?
Ja.
Het lezingenprogramma is online te vinden op www.festivak.nl. Een van de sprekers die we dit jaar hebben is Denis Doeland. Denis is een van de oprichters van ID&T. En daarmee ook degene die eigenlijk ten grondslag ligt aan het hele digitaliseren rondom ID&T. Maar ook bijvoorbeeld de Q-Dance en Sensation. Hij spreekt over het eindspel van de festivalindustrie.
Oh, dat is niet echt,
Enorme interessante blik op digitalisering. Overigens is digitalisering het centrale thema dat we dit jaar tijdens de beurs extra aandacht willen geven. Ik denk dat de effecten van digitalisering voor organisatoren of toeleveranciers al lang niet meer te onderschatten zijn. En ondanks dat die trend natuurlijk al jaren aan de gang is, merken wij weer heel erg, dat heel veel organisatoren toch ook niet zo heel goed weten wat zij daar dan mee kunnen. Dus zowel op de beursvloer bij zie je dat als een rode draad door het programma terugkomen.
Je hebt nog iemand meegebracht vandaag.
Ja.
We hebben het net al gehad over het lezingenprogramma, nou daar zou ik hier al een hele uitzending over kunnen volpraten. Maar één van de sprekers is Daan de Wit, CEO van Ministry of Sound, en daar zijn we hartstikke trots op. Ja, ik ook. Ik vind het superleuk dat ik het mag doen. En wij gaan daar een mooie lezing geven over wie wij zijn, wat wij doen, en onlangs dat wij de samenwerking met Ministry of Sound voor de Benelux aangegaan zijn, en wat onze plannen daar voor het komend jaar mee zijn.
Neem me niet kwalijk maar ik ken Ministry of Sound nog niet. Leg het me uit.
Ministry of Sound is eigenijk al 25 jaar een van de meest toonaangevende dancelabels. Wereldwijd. Met meer dan 400 evenementen internationaal per jaar. Daarnaast hebben ze ontzettend veel albums uitgegeven in de loop der jaren. Het is afkomstig uit Londen, Engeland. Internationaal echt een heel groot dancelabel. En wij zijn heel blij dat wij met ons bedrijf dat mogen gaan vertegenwoordigen voor de Benelux.
Dus jullie gaan in de Benelux dergelijke parties neerzetten?
Ja. Komend jaar gaan wij een aantal feesten onder het thema Ministry of Sound organiseren. En tevens gaan wij kijken of we mooie samenwerkingen met festivals of clubs kunnen aangaan om daar het concept uit te gaan voeren. Dat wil zeggen op een festival in de vorm van een podia in het teken van Ministry of Sound. Of in diverse clubs, dat we daar een thema-avond Ministry of Sound gaan organiseren.
En wat is dan zo specifiek aan dat concept?
Nou ja, dat het gewoon een hele grote naam is. Verschillende muziekstijlen, er zijn verschillende concepten. Kijk, het houdt in, als wij naar een club toe gaan dat wij daar de hele club aankleden met de logo’s van Ministry of Sound. Er komt een resident deejay van Ministry of Sound, die zal die avond daar draaien. En dan is het aan de organisatie van, wat gaan we doen. Vullen wij verder de line-up in of zegt de clubeigenaar, ik heb een aantal deejays die ik graag op die avond erbij wil zetten?Kan ook. En zo stellen we het hele concept samen en we zorgen dat het er super uitziet
Naast een lezing geven op de beurs, zijn jullie ook gewoon stevig aanwezig heb ik gehoord, op de beursvloer zelf.
Ja.
Wat ga je daar doen?
Daar gaan we zoveel mogelijk uitleg geven en aan de mensen laten zien wie we zijn en daar hopen we ook nog zaken te kunnen doen. Jill, om af te sluiten misschien, mensen die kaarten voor de beurs willen, ik neem aan dat ze nog altijd gratis zijn? Ja, de beurs is inderdaad kosteloos te bezoeken. Men dient uiteraard wel vakgericht naar de beurs toe te komen. Kaarten en registratie is dus mogelijk weer op de website www.festivak.nl
Ja, we zullen de link er ook onder zetten. Ik weet dat de vraag elk jaar komt, dus vandaar dat ik het even hier stel. Studenten? Is daar beleid voor dit jaar?
Ja. We hebben dit jaar ook weer een beleid voor studenten. Want uiteraard zijn studenten onze collega's van de toekomst. We proberen het aantal studenten wel altijd, niet te beperken, maar we hebben een maximum van 150 studenten per dag. Studenten die hier graag voor in aanmerking willen komen kunnen een mailtje sturen naar naomi@ogz.nl Eventueel is dat ook op de website te vinden. En daar kunnen zij hun motivatie aangeven om de beurs te bezoeken. Dan maken we daar een keuze uit en dan zijn ze van harte welkom op de beurs.
Helemaal top. Jill, Daan, dank je wel voor jullie komst naar de studio.
Tot de beurs, Kevin.
Absoluut. En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week