Transcript
Hoe zet je LinkedIn professioneel in? En welke LinkedIn-strategie brengt je het verst in de evenementensector? Een vraag voor LinkedIn-expert Lieven Buyse van Expert Academy.
Dag Lieven.
Dag Kevin.
Welkom in de studio. Vandaag gaan we het hebben over LinkedIn. Maar de laatste tijd horen we in de media niks anders dan over Facebook, Facebook, Facebook.
Doet LinkedIn eigenlijk nog mee?
Ja, dat is een goede vraag, want Facebook is inderdaad heel erg populair. Het is het grootste netwerk in Vlaanderen, of in België en in Nederland.
Maar LinkedIn heeft toch ook een aantal voordelen, die Facebook dan weer niet heeft. En dat is eigenlijk dat LinkedIn zich beperkt tot een heel professionele doelgroep. Als je je netwerk wilt uitbreiden - en daar gaat het eigenlijk in de eerste plaats om bij LinkedIn, het is om te networken, om te connecteren met andere professionals, die jou kunnen helpen in jouw branche, in jouw business - dan moet je echt op LinkedIn actief zijn.
Oké, maar zoals elk social-mediaplatform zijn eigen etiquette en gedragscode heeft, zal dat bij LinkedIn waarschijnlijk niet anders zijn.
Dat is zeker. En vooral omdat we over professionals spreken, zijn hondenfoto's of vakantiefoto's, babyfoto's, of je nu vanmiddag een boterham met choco of met confituur gegeten hebt, dergelijke dingen horen uiteraard niet thuis op LinkedIn. De meeste mensen snappen dat ook wel. Je ziet alleen maar professionele dingen. Dingen die te maken hebben met artikels, met professionele uitdagingen en dergelijke meer, realisaties. Dus dat, inderdaad, is wel een ding waar je mee rekening moet houden.
Maar dat is ook net de sterkte van het kanaal, omdat het nog niet zo vervuild is als Facebook bijvoorbeeld. En toch, drie miljoen gebruikers, in België, wat toch niet weinig is, en vijf miljoen in Nederland.
Dat is wel indrukwekkend, eigenlijk. Ik had niet gedacht dat het zoveel was.
Als je nu zegt: oké, ik wil dat platform actief gaan gebruiken, hoe pak je dat dan best aan?
Ja, wel, ik ben jarenlang passief op LinkedIn aanwezig geweest. Ik gebruikte het als een soort virtueel of een online cv, online curriculum vitae. En ik had wel een dertig-veertig-vijftig connecties, maar dat was het dan ook. Dat was vrij passief. Maar doordat ik zelf zelfstandig ben geworden en commercieel actief ben geworden, heeft LinkedIn, eigenlijk, al heel veel, mij bijgebracht. In die zin van: door te connecteren, wordt jouw netwerk groter, maar krijg je ook spontaan leads en aanvragen.
Heel concreet, bijvoorbeeld: ik zag onlangs een collega van mij, die ook lezingen en workshops en events en seminars geeft, over sociale media, en die was heel slim, want die had op LinkedIn aangekondigd van: kijk, ik geef op die datum, in Amsterdam, mijn seminar over sociale media en ik zoek iemand, die mijn PowerPoint, mijn presentatie, mijn keynote, kan optimaliseren. Want ook op dat vlak wil ik eigenlijk een professionele indruk maken.
En wat kreeg je? 145 reacties van mensen die PowerPoints optimaliseren, die mensen begeleiden in presentaties en dergelijke. Die hem wilden helpen en die hun hulp, waarschijnlijk niet onbezoldigd...
Ja, maar nee, ze zijn er dan toch.
Maar ze zijn er dan wel. En als je dan keek naar die post, ja, die had duizenden views. Dus dat zijn allemaal mensen, die weten dat die persoon, dat seminar geeft over sociale media. Dus een mooie promotie, uiteraard.
Ja. En hoe pak je het dan concreet aan? Wat moet je dan doen? Dat soort dingen delen? Je profiel anders invullen?
Ja, je hebt eigenlijk een stappenplan, hé. Alles begint bij je profiel. Want, om te connecteren met iemand, ga je natuurlijk naar dat profiel kijken. Dus je moet ervoor zorgen, dat je profiel echt op en top in orde is.
En dat begint met je foto. Ik zie nog heel veel profielen, vaak zonder foto. Of met een slechte Facebook foto. Dat is dan, om zeggen, met een zonnebril. Of een vakantiefoto. Of mensen die een sigaar roken, of alcohol drinken. Is echt not done. Dus doe dat niet.
Maar moet het dan heel, heel formeel zijn?
Nee, nee, het mag best wat los zijn. Maar je kijkt gewoon recht in de camera, een beetje deftig gekleed. En een natuurlijke, spontane glimlach, helpt ook natuurlijk. Maar zeker geen vakantiefoto's, of foto's die jouw personal brand niet ondersteunen. Dat is het belangrijkste.
Dan jouw headline, want op jouw profiel heb je een soort headline, een tag. Default is dat jouw laatste functie en het bedrijf waar je gewerkt hebt. Maar je kan dat aanpassen. Daar kan je eigenlijk meer keywords in gaan verwerken, die voor jouw branche of voor jouw bedrijf belangrijk zijn.
Maar je zegt keywords. Ga je dan die tagline vooral gebruiken om gevonden te worden? Als mensen aan het zoeken zijn? Of is het eerder toch een soort baseline, die je met mensen wil delen?
Een baseline, inderdaad, die zegt: ik sta daar voor. Want dat moet snel gaan. Mensen zien jouw profiel en binnen de twee, drie seconden moeten ze weten: is dit iemand waarmee ik wil connecteren? Is het interessant om met die persoon te connecteren of niet? En die baseline, die kan daarbij helpen.
Daaronder staat dan de samenvatting. Dat is iets uitgebreider. Daar kan je eigenlijk hele teksten, proza, gaan schrijven, over jouw bedrijf, over jouw waarden, noem maar op. Je kan er ook links naar je website, naar YouTube-video's aan toevoegen. Als je bijvoorbeeld iets te delen hebt via YouTube, wat ook heel interessant is. Daar kan veel content in.
Dan jouw vaardigheden, is ook heel belangrijk, want daar kunnen mensen jou voor endorsen. Voor aanbevelen. En op die manier kom je ook weer in the picture.
Dat is eigenlijk stap 1: dus je profiel gaan optimaliseren.
En dan connecteren, inderdaad. Daar kan de zoekfunctie bij helpen, op LinkedIn. Want je kan dus zoeken op land of regio. Maar ook kan je zoeken op functietitel. Op woorden die in de functietitel staan. Dus kan je eigenlijk gaan zoeken naar bijvoorbeeld aankopers. Of marketing specialisten. Of mensen die, bijvoorbeeld in de event branche, iets voor jou kunnen betekenen.
Ja, nu op Facebook heb ik zo een regel: ik voeg niemand toe, die ik niet persoonlijk ken.
Op LinkedIn is het dan ruimer.
Ik zou het inderdaad ruimer zien op LinkedIn. Ik hou natuurlijk wel een zekere reserve, ten opzichte van mensen, die uit Afrikaanse landen of zo, mij proberen toe te voegen.
Maar mensen die in België of in Nederland wonen, en die iets te maken hebben met communicatie, of met opleidingen of training, die ga ik eigenlijk heel gemakkelijk toevoegen.
Dus allemaal Lieven opzoeken en toevoegen.
Voilà, Dat is geen probleem.
Ook als ik die nog niet persoonlijk heb ontmoet. Ja.
Maar je weet nooit wanneer die personen, eventueel, eens voor jou zouden kunnen interessant zijn. Of omgekeerd.
Ja. Dus oké, je hebt een profiel, je hebt connecties, maar dan moet je nog iets gaan doen.
Ja. En dat kan via het plaatsen van statusupdates. Net als bij Facebook kan je op LinkedIn ook gaan berichten delen. Kan je foto's aan toevoegen, video's aan toevoegen en dergelijke meer. En net daardoor, kom je weer in the picture. Want dat komt dan in het nieuwsoverzicht, op LinkedIn.
En dat is een ideale manier, om jouw expertise, jouw kunnen, jouw knowhow, naar voor te brengen.
En eigenlijk, op die manier, top-of-mind te worden, bij jouw doelgroep. Bij mensen die jouw diensten of product zouden kunnen gebruiken.
LinkedIn heeft ook nog premium accounts; wanneer kies je daarvoor?
Ik heb een premium account, omdat ik daar professioneel mee bezig ben. Maar eigenlijk is het tamelijk duur, voor de meerwaarde. Je kan wat meer profielen gaan bekijken. Je hebt wat meer parameters in de zoekfunctie. Je kan InMail sturen, ook naar mensen die je niet kent. Dat zijn privé-berichtjes. En dergelijke meer.
Momenteel heb ik het niet nodig. Ik zou zeggen: als je daar echt heel actief mee bezig bent, dan kan je gaan kijken naar die premium features. Maar in de meeste gevallen, kun je met de gratis LinkedIn al een heel eind komen.
Ja. Je hebt dan ook nog de optie om te adverteren.
Ja, dat klopt. Ook daar heb ik een aantal reserves, toch. Het is vrij duur.
Ja, want het is een pak duurder, dan bij Facebook, toch?
Het is een pak duurder, dan bijvoorbeeld Google Adwords, of op Facebook te adverteren. Daartegenover staat wel dat je tot een heel beperkte niche komt. Mensen die professioneel bezig zijn. Dat is bij Facebook toch net iets minder. En je kan ook gaan targeten naar, bijvoorbeeld, mensen die in bepaalde bedrijven werken, die bepaalde functies hebben en dergelijke meer.
Dus, ja, voor heel gerichte acties, kan het toch wel interessant zijn.
Maar daar zal je targeting dan heel belangrijk zijn, om het succes te krijgen dat je wil nastreven.
Oké. Voor mensen die nog meer willen weten over LinkedIn en het gebruik, jij geeft er ook trainingen over?
Klopt, ja, inderdaad, trainingen en workshops. En dat gebeurt via expertacademy.be, dus daar kunnen ze alles vinden.
Oké Lieven, dankjewel voor je komst naar de studio.
Graag gedaan, Kevin.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.