Transcript
Ben je een creatieveling, die auteursrechtelijk beschermde werken tot stand brengt? Dan is een overdracht of licentie van je auteursrechten misschien een interessante manier om je belastingdruk wat te temperen. Hoe dat precies werkt, vraag ik aan advocaat Bart Van Besien.
Dag Bart.
Dag Kevin.
Welkom terug in de studio.
Dank u wel.
We gaan het vandaag hebben over auteursrecht en hoe je daar belastingen mee kan besparen. En dat laatste interesseert mij dan, als Belg, enorm. Hoe zit dat precies?
Sinds 2008 is het mogelijk om je auteursrechten over te dragen of in licentie te geven. Aan een opdrachtgever aan een klant, of zelfs aan je eigen BVBA. En in ruil daarvoor, de vergoedingen die je daarvoor krijgt, die auteursrechtvergoedingen of royalty’s, om dat eigenlijk fiscaal minder zwaar te belasten dan ander inkomen. En als ik zeg: fiscaal minder zwaar te belasten, gaat het eigenlijk concreet over roerende inkomen. Het wordt beschouwd als een roerend inkomen en daar is een belastingtarief op van toepassing van 15%. 15%, wat toch een stuk minder is, dan het progressieve tarief in de inkomstenbelasting. Dat waar jij en ik mee geconfronteerd worden.
Ja. Dat klinkt al muziek in de oren. Maar het is voor mij nog heel abstract. Kan je dat eens wat concreter maken. Wat betekent dat voor een ondernemer? Zoals ik, of andere. Wat kunnen we daarmee aanvangen?
Wat betekent dat concreet? Dat betekent eigenlijk concreet dat, als jij creatief bezig bent, als jij werken creëert, waar auteursrecht op van toepassing is, dat jij, bijvoorbeeld als jij... Eigenlijk hangt het ervan af, van in welke situatie je zit, natuurlijk. Ben jij de ondernemer-auteur, die creatief bezig is? Of ben jij de klant, die die werken wil aankopen? Dat is eigenlijk de eerste vraag die je je moet stellen. Maar wat betekent het concreet voor een ondernemer? Het betekent concreet dat je eigenlijk, op een fiscaal voordelige wijze, daar auteursrechtvergoedingen kunt uitbetalen.
In plaats van het als loon op te nemen, of iemand loon te betalen.
Wel, dat is een heel goede vraag. En ik denk dat je ervan uit moet gaan, dat de wetgever, het parlement, niet de bedoeling heeft gehad, om dit echt als een, ja, als een vervanging van loon te gaan aanzien. En daar moet je inderdaad wel mee gaan opletten, van hoe je dit juist aanpakt. Hoe je dit verwoordt. Hoe je dit in contracten giet. Want als je naar de fiscus ook laat uitschijnen, dat die auteursrechtvergoedingen eigenlijk een vorm van verdoken loon zijn, ja, dan heb je wel een kans, dat je daar problemen mee zult krijgen. En dat er controles zullen komen en dat er eventueel boetes op zullen komen. Dus dat is wel belangrijk, inderdaad. Dat het effectief een vergoeding voor die overdracht van auteursrechten is.
Oké. Dus maar als ik creatief een opdracht doe, ik ben bijvoorbeeld copywriter. Ik schrijf voor jou een tekst. Dan kan een stuk van die vergoeding in de vorm van zo'n auteursrecht gebeuren?
Ja, absoluut. En daar is de vraag altijd van: ten eerste, is het werk dat daar gecreëerd wordt, is dat auteursrechtelijk beschermd? Is het origineel genoeg? Dat is eigenlijk de grote vraag daar. Ten tweede: komt daar effectief dan een overdracht van die auteursrechten? Dus dat moet dan goed gedocumenteerd worden. Dan moet je zorgen dat je eigenlijk een contract hebt tussen die twee partijen. Tussen die twee partijen, waar duidelijk gezegd wordt van: kijk, die auteursrechten, die worden overgedragen. Of in licentie gegeven. En daar komt ook een bepaalde vergoeding voor. Dus in dat contract staat er niet een globale vergoeding voor zowel de prestatie, de opdracht, als voor die overdracht. Maar dat het echt opgesplitst staat en dat de fiscus dan ook kan checken van: kijk, ja, wat was effectief het bedrag voor die overdracht van auteursrechten. Dus, het is perfect mogelijk, zolang je het goed organiseert. En dat je daar ook niet in overdrijft, dat je schappelijk bent en niet probeert om dit te gaan misbruiken. Maar het is effectief een regeling die is uitgevaardigd om creatieve beroepen, eigenlijk, te helpen. Om die een duwtje in de rug te geven. Dus in dat opzicht kan het zeker de moeite zijn om het te gebruiken.
Wordt het in de praktijk veel gebruikt? Want als ik kijk naar zo'n hele constructie met contracten en zo specifiek opstellen. Voor die freelancer, die bijvoorbeeld zo'n taak doet, kan ik me voorstellen, dat is heel interessant. Die moet er veel minder belastingen op betalen. Maar voor die opdrachtgever zie ik een hele hoop rompslomp en papierwerk. Waar die misschien niet op zit te wachten.
Op zich kan dat best wel meevallen. Op zich kan dat best wel meevallen en kan je eigenlijk met… Want normaal gezien ga je toch wel wat contracten gaan sluiten met je freelancers. Of offertes uitsturen. En hoeft dat eigenlijk niet zoveel meer werk te zijn. In de praktijk zien we het ook vaak zo, dat eigenlijk vaak de freelancers zijn, die ten opzichte van hun eigen BVBA die rechten afstaan. En dan die BVBA, die zal dan de BVBA van de freelancer…
Een gewone factuur sturen.
Ja, die stuurt een gewone factuur uit, inderdaad. Naar de opdrachtgever. Maar ook in dat opzicht is het wel belangrijk om daar allemaal aan te denken. Want vaak zal de opdrachtgever een contract hebben met de BVBA van de freelancer. Maar niet met die freelancer zelf. Maar als die rechten nooit zijn overgedragen, van die freelancer, als natuurlijke persoon, naar zijn eigen BVBA, ja, met wie sluit die opdrachtgever dan een overeenkomst, natuurlijk? Dus ook in dat opzicht is het voor freelancers wel van belang, om dit ook qua interne organisatie goed geregeld te hebben.
Ik vind het een interessante materie, Bart. In ieder geval, bedankt voor je komst naar de studio.
Graag gedaan.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.