Transcript
Een goed informatica netwerk op je evenement is cruciaal om alle communicatie, signalisatie, beveiliging en bijvoorbeeld kassabewerkingen op je event vlot te laten verlopen. We zijn het zo gewoon om altijd en overal internet te hebben, maar toch is een stabiel datanetwerk op een evenement niet vanzelfsprekend. Ilja Theuwissen van The Safe Group legt uit wat de uitdagingen zijn en waar je op moet letten.
Dag Ilja, welkom in de studio.
Hey.
We gaan het vandaag hebben over datanetwerken op evenementen.
Ja dat klopt.
Waarom is het zo een big topic om het over datanetwerken te hebben?
Wel, wij merken dat die netwerken, eigenlijk alle netwerken tout court, veel belangrijker worden voor de organisatoren. Vroeger was dat een nice to have of iets van, toch wel een soort van, luxe dat aanwezig was. De mogelijkheid om uw internet te checken, de mogelijkheid om te communiceren via de digitale wegen, maar tegenwoordig is dat echt een must en beginnen de producties er van af te hangen.
Wat draait dan bijvoorbeeld op een groot evenement, festival of whatever? Wat draait er dan op zo een netwerk?
Wel, natuurlijk, de klassieke internettoegang is het typische waar iedereen aan denkt. Dus dat is ook heel belangrijk en hetgeen wat altijd aanwezig is, zelfs bij de kleinste evenementen. Maar ook meer en meer diensten gaan over die internetverbinding of over dat netwerk. Ja, de typische voorbeelden zijn de wifi, wat ook niet noodzakelijk kritisch is, maar bijvoorbeeld voor een mediapartner die aanwezig is, of de pers die aanwezig is, is dat dan wel weer kritisch. Maar ook zaken zoals camerabewaking, digital signage of crowd control schermen; ook zaken die allemaal over een netwerk gaan. En we zien meer en meer die evolutie van al die technieken over het netwerk gaan en daarom willen wij daar de focus op leggen. Kijk, als organisator, zorg ervoor dat dat in orde is bij uw evenement.
Ja, want als het crasht heb je niks meer.
Grote problemen. Inderdaad.
Nu, we weten dat het belangrijk is. Hoe begin je er dan aan? Waar moet je dan rekening mee houden?
Als organisator is het belangrijk dat je een partner aan boord haalt of in huis haalt, die je kunt vertrouwen. Waarvan je ook weet, die heeft eigenlijk de veelzijdigheid van zo een netwerk onder de knie. Er zijn heel veel takken in de ICT, het is belangrijk dat je er één hebt die multidisciplinair is en die ook openstaat voor alle technologieën die er over gaan en bij voorkeur daar ook ervaring mee heeft. Dat is belangrijk. Ten tweede de juiste attitude voor het aanleggen van een netwerk bij een evenement is heel belangrijk. Het is niet hetzelfde als bij een KMO of bij een bedrijf een netwerk gaan aanleggen, waar de aanlooptijd meestal langer is, de deadline niet zo hard en natuurlijk de productietijd ook niet zo kort.
Ja, want bij jullie moet het van de eerste keer juist zijn. Terwijl in een bedrijf, als het mis is, kan je de dag erna ook nog terugkomen om te herstellen.
Ja ja, meestal wel, inderdaad. Een uurtje eruit liggen, is bij een bedrijf meestal niet zo erg, de deadline is meestal ook niet zo hard. Maar ja een evenement dat een startdatum heeft, de deuren niet open laten gaan, omdat het netwerk niet werkt, dat is geen optie, dus daarin is het wel belangrijk dat die leverancier, die partner, dat die de juiste attitude heeft en dat die dat heel goed beseft.
Je sprak daarstraks al over bekabeld netwerk versus wifi. Hoe betrouwbaar is wifi tegenwoordig op evenementen?
Wifi kan heel betrouwbaar zijn, maar het is een heel volatiele techniek, natuurlijk. Het is ook moeilijk meetbaar. Je hebt geen fysische check om te gaan zien, steekt de kabel in bijvoorbeeld. Wat is hier, wat gebeurt er met dat netwerk? Het is moeilijker om te bekijken. Bij wifi zijn er twee dingen heel belangrijk. Eén, de omgeving, wat is de effectieve plaats? Wat zijn daar de factoren van muren, geen muren, hoeveel mensen, enz. Ten tweede, de toepassing. Wat gaan de mensen er mee doen? Goed en op basis daarvan moet uw wifi netwerk eigenlijk ontworpen worden en geïnstalleerd en ook gaandeweg opgevolgd worden. Het is niet zo dat er één oplossing is of één product dat voor alle toepassingen of alle situaties werkt, dat bestaat simpelweg niet. En daarbij zijn er ook altijd limieten. En het is heel belangrijk om die als organisator of zelfs de mensen die het netwerk uitrollen, om die limieten te kennen en die duidelijk te communiceren, zodat de verwachtingen juist zitten, natuurlijk.
En hoe ga je daar eigenlijk mee om? Want je hebt op een evenement vaak twee gebruikers. Je hebt de organisatie zelf die een netwerk nodig heeft om inderdaad hun signalisatie, camerabewaking, enz. aan te sturen, om online te kunnen enz. Anderzijds heb je de bezoekers die van het netwerk gebruik willen gaan maken om hun social media te delen enz. Ga je die twee gescheiden houden? Ga je die toch op één netwerk steken? Hoe je daar mee om?
Ja, het is inderdaad logisch om een opdeling te gaan maken tussen de organisatie enerzijds en de bezoekers anderzijds. Zeker wat betreft wifi en netwerk tout court. Daar twee redenen. Enerzijds wil je op security vlak zorgen dat alle gegevens gescheiden zijn. Ten tweede ook op gebied dat er problemen zijn de juiste prioriteit te kunnen stellen. Eerst organisatoren en de veiligheidsdiensten enz. Zorgen dat die terug online zijn. Dan zorgen voor de bezoekers die dat eigenlijk meer als een nice to have hebben of als een entertainment.
Dus dat is logisch. Daarbij is het ook heel belangrijk, op het moment dat er wifi uitgerold wordt op een site, dat er sowieso één coördinerende partij is, die eigenlijk alles coördineert. Logisch.
En van waar die coördinatie? Wat moeten die dan coördineren?
Wel, wifi is, of draadloze technologie tout court, is beperkt. Je hebt altijd maar een beperkte set frequenties die binnen een bepaalde zone kan gebruikt worden. Wifi bijvoorbeeld is ook nog eens een vrije frequentie. Met andere woorden, alle toepassingen mogen daarop draaien. Je hebt wifi, maar ook bluetooth. Er zijn draadloze videotoepassingen. Ook de tokens tegenwoordig, toegangscontrole. Ja, noem maar op.
Alles zit op dat stukje bandbreedte dat er beschikbaar is.
Alles zit inderdaad op dat spectrum. Ten tweede, heb je natuurlijk de verschillende toepassingen en moet je kunnen zorgen dat op een bepaalde locatie een bepaalde toepassing kan draaien. Je kan niet zorgen dat alles overal werkt. Je kan niet zorgen dat op één plaats 10.000 mensen tegelijk online kunnen en op de andere plaats de media bijvoorbeeld zware videobestanden kunnen doorsturen. Die twee zijn bijvoorbeeld niet verenigbaar, dus moet je zorgen dat er één partij die kan zorgen dat op de juiste plaats de juiste beschikbaarheid is en dat er niet drie, vier partijen zijn die ook hun ding proberen te doen, met als gevolg dat iedereen bijvoorbeeld het vermogen omhoog draait en niks nog werkt. Dat is eigenlijk waarom dat dat nodig is.
Ja. Als je daarstraks zei van we gaan die netwerken opsplitsen, zijn dat dat twee fysiek aparte netwerken of is het op het netwerk andere prioriteiten leggen?
Dat kan allebei. Dat is meestal een kwestie van een aantal factoren. Natuurlijk is het simpelste, of het betrouwbaarste ook altijd, om effectief fysieke netwerken te gaan leggen. Twee gebruikers, twee kabels. Dat is het gemakkelijkste. Vaak kostengewijs niet zo interessant. Flexibiliteit is ook minder. Dus dat is een beetje afhankelijk van wat is de nood en hoe belangrijk is het. Op het moment dat je zegt van kijk, in alle geval, in alle situaties, moet deze gebruiker online blijven of deze afdeling online blijven en ik moet kunnen checken dat het allemaal in orde is fysisch. Ja dat ga je een kabel trekken. Maar goed, voor niet elke gebruiker op een evenement is dat even belangrijk, dus dan kan je al met virtuele opdelingen of firewalls of dergelijke gaan werken.
OK, maar toch een verhaal om een expert op te zetten?
Dat denk ik wel, ja, absoluut.
OK. Ilja, dankjewel voor je komst naar de studio.
Graag gedaan.
En u, beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week.