Hoe ziet de toekomst van het evenementen-vak er uit?

Regelmatig praat ik met bekenden in de evenementensector over hoe zij de toekomst zien, welke trends ze verwachten en hoe ze daar zelf mee omgaan. Vandaag is het de beurt aan Marc Liethof, organisator van de vakbeurs Event 16.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Regelmatig praat ik met bekenden in de evenementensector over hoe zij de toekomst zien, welke trends ze verwachten en hoe ze daar zelf mee omgaan. Vandaag is het de beurt aan Marc Liethof, organisator van de vakbeurs Event 16.

 

Dag Marc, welkom in de studio. Vandaag gaan we het een keer niet over de beurs Event 16 hebben, maar over jouw visie op de toekomst voor ons vak. 

 

Nou ja, mijn verwachting is dat waar wij 15 jaar geleden over spraken, en toen wij begonnen met ons vak... En in dit geval, heel kort even: toen wij begonnen met de beurs, dat was 18 jaar geleden, maar in die periode zag je dat het vak van een feestjesorganisator ging wijzigen naar een volwassen vak waarbij jij je opdrachtgever op andere manieren kan adviseren dan alleen maar de faciliteiten of de uitvoering voor je opdrachtgever verzorgen. Dus wat je nu merkt is dat het eventmarketingvak weldegelijk aanzien heeft gekregen. Dat zie je alleen al aan de aantallen opleidingen die er zijn, de diversiteit, zowel op hoog HBO- maar ook op MBO-niveau en je ziet dat bij de bureaus, waar in het verleden reclamebureaus campagnes maakten, bij bureaus, goede organisatiebureaus, maar ook de wat specifiekere organisatiebureaus, dat daar ook campagneleiders in dienst zijn, of mensen in dienst zijn, die wat meer verstand hebben van marketing en communicatie. Dus gaan meer naar de consultant binnen zo'n bedrijf, een eventmarketingbureau, dan dat wij daar bijvoorbeeld de man in dienst moeten hebben die weet hoe het licht het beste uitgelicht kan worden. Nou zeg ik niet dat dat niet belangrijk is; dat is heel belangrijk bij een evenement, maar daar kun je vaak in partnerships met bedrijven die daar heel veel verstand van hebben; facilitaire toeleveranciers, kun je daar al heel goed mee uit de voeten. 

 

Dus echt een verschuiving in het takenpakket van zo'n bureau? 

 

Ja, dat bureau is van een meer praktische aanpak naar meer strategisch denken gegaan, en ik merk de afgelopen jaren, en dat doet mij ook deugd, dat wij, in ons mooie eventmarketingvak, ook de lat voor onszelf steeds hoger leggen, waardoor wij in de markt denk ik ook beter aanzien verwerven. Dus de mensen snappen ook beter dat ze bij ons kunnen en moeten zijn, en dat wij daar ook verstand van hebben. Dus eigenlijk op die manier vind ik dat de bureaus de markt tot een hoger plan tillen. Maar toch vinden heel veel mensen in de sector nog altijd dat we niet serieus genoeg genomen worden. Ja dat klopt, en dat ligt aan aanbodzijde, ook bij de opdrachtgevers, maar die moeten ons ook serieuzer gaan nemen. Maar het begint bij ons zelf, zeg ik altijd. Als de bureaus zelf zorgen dat ze zichzelf beter afstemmen, dat ze die golflengte beter afstemmen naar de vraag die hen gesteld wordt, dan denk ik dat wij de komende jaren ook heel serieus genomen kunnen worden. Het nadeel was dat tijdens de crisis iedereen weer even een paar stappen teruggezet werd, en iedereen moest ook handhaven en overleven. Gelukkig gaat dat de laatste twee jaar stukken beter; de opdrachten nemen toe, de bureaus zien weer licht aan het eind van de tunnel en sterker nog: de bureaus in de randstad die floreren op ongekende hoogte. Dus je merkt weldegelijk dat binnen ons vakgebied de bureaus een bijzondere toekomst tegemoet gaan. 

 

Hoe ga je er zelf mee om in je eigen bureau?  

 

Nou ja, als ik naar de toekomst kijk bij ons bedrijf, dan denk ik dat wij nog kritischer moeten zijn op de dingen die we zelf doen, wij zullen met partners zaken moeten aanpakken en wellicht zaken eerder uitbesteden. En dan heb ik het over onze eigen werkzaamheden: ik denk dat wij met facilitaire partners al heel goed omgaan. Als je ook kijkt bij de producties die wij creëren: dat facilitaire partners daarbij voor ons absoluut geen leveranciers zijn, maar echt partners zoals ik het uitspreek. En ik denk dat wij op het gebied van marketing en communicatie nog veel stappen kunnen maken. Wij willen ook bijvoorbeeld voor de beurs elk jaar een andere filosofie en een ander thema naar de markt toe terugkoppelen. Ja, en ik denk dat als ik daar heel kritisch in ben de tijdsdruk ons nog wel eens parten speelt. Dus als jij mij vraagt: "wat kun je van jezelf zeggen?" Dan denk ik dat wij daar nog wel wat in zouden kunnen verbeteren. Aan de andere kant, waar wij supertrots op zijn: als het product er is en als de zaken, zoals wij het met onze partners geproduceerd hebben, er staan dan horen we elke keer van de mensen dat het nog beter is dan ze verwacht hadden, nou goed, en dat geeft mij weer de energie om dat elk jaar te blijven doen. Dat is inderdaad mooi om te horen. Zie je nog andere trends? Catering, daar zie ik veel verschuiving van traditionele catering, dus de hele traditionele gang van zaken, naar wat meer streetfood-achtige concepten. We hadden in het verleden, en dat was 3 tot 5 jaar geleden, hadden we vanuit Amerika heel veel van die foodtrucks die naar Nederland kwamen, of de concepten die daar gezien waren die werden in Nederland geïmplementeerd. Nou, dat is geweldig. Ook daar vinden wij van dat er hele mooie concepten zijn ontstaan en ook geweldig mooie foodtrucks te zien zijn. Er zijn ook diverse festivals in heel Nederland. Alleen we merken wel dat dat in mijn optiek de komende jaren wel wat zal gaan veranderen.  

 

Dat zijn heel tijdelijke trends waarschijnlijk.  

 

Nou, tijdelijk... Die trend is al 3 tot 5 jaar aan de gang. En je ziet nu links en rechts bij andere events ook dat die foodtrucks nog steeds aanwezig zijn. Ik denk alleen dat wij de volgende stap moeten maken en dat we moeten gaan kijken: wat kun je met Street food in de algemene zin van het woord en hoe ga je daar dan mee om qua positionering, decoratie en aankleding. 

 

Hoe zou dat er dan concreet uit kunnen zien, Street food? 

 

Iedereen die bijvoorbeeld wel eens in Bangkok geweest is, ziet dat je maar weinig nodig hebt om lekker te eten en toch op straat te zitten. Nou, zo kan ik dat van meerdere landen aanhalen. 

 

Gaan we dan ook allemaal op van die lage stoeltjes zitten? 

 

Ja, of misschien moeten we helemaal geen stoeltjes meer hebben. Maar het gaat erom dat je die sfeer en beleving meekrijgt. En het mooie daarvan is, ook in dat vakgebied, dat je ziet dat de traditionele insteek en waarden van essentieel belang zijn, alleen is de uitvoering en het kijken naar: hoe doen andere markten het en hoe doen andere producten het in die andere markten? En als we dan naar ons eigen vakgebied kijken, dan denk ik dat het heel mooi is om van buiten uit, dus vanuit die andere markten, dingen te leren en die in ons vakgebied te implementeren en te gaan gebruiken. Ook daar heb ikzelf te weinig tijd voor, dus als je mij vraagt: "wat zou je nog willen?" Ik zou wel wat meer daarnaar gaan willen gaan kijken, maar ik merk wel dat het een mooie ontwikkeling is. 

 

Naast je bureau ben je natuurlijk ook de organisator van Event 16, daar kunnen we niet omheen. Als beursorganisator: zie je daar dingen verschuiven? 

 

Ja, en dat is ook dit jaar de reden waarom wij zorgen dat de standhouders niet alleen maar in hun stand aanwezig zijn, maar ook de mogelijkheid krijgen om een product, een dienst, een mooi verhaal, een best case op één van de pleinen van de 4 elementen, die wij dit jaar op de beurs hebben staan, om daar een bijdrage te leveren. Dat betekent dus dat jij niet alleen maar daar staat in jouw stand, van welke afmeting dan ook; of het nou een grote of kleine stand is, we zijn overal blij mee, en we zorgen ook dat iedereen zich de gelijke voelt ten aanzien van het hele beursoppervlak. Dat het niet uit moet maken of jij een groot deel neemt of klein deel neemt. Onze kleine stands zien er beter uit dan in het verleden, die zijn turn-key opgeleverd, dus daar zie je ook al, nu ook al, dat die vrij snel gevuld zijn. Ik geloof dat er nog maar één of twee open zijn, dan is dat segment helemaal vol, maar ook die bedrijf kunnen op dat middenpaviljoen een tijdslotje van 9 tot 12 minuten invullen en dat maakt het voor die mensen interessant, dat ze die live-communicatie die plaatsvindt op die beurs, in de brede zin van het woord, dat ze daaraan kunnen deelnemen. Dat ze onderdeel van het verhaal zijn van Event 16. 

 

Maar als je nu... In de toekomst, 10 jaar verder. Gaan we dan nog beurzen hebben waar iedereen zijn hokje heeft? 

 

Ik denk dat de marktwerking - en dan heb ik het over de marktwerking van: "oké, we moeten elkaar op een markt plaatsen", of het nou stands zijn of dat het een vrije ruimte wordt - dat daar wel het één en het ander in gaat veranderen, maar het contactmoment zal te allen tijde blijven. En ik denk dat dat contactmoment veel meer een mix gaat worden van een X-aantal factoren, dus niet alleen exposeren op zich, maar een X-aantal factoren, wat ik ook al uitlegde op jouw vorige vraag. Maar ik denk dat dat zeker gaat veranderen de komende jaren, alleen is het echt niet zo dat de beurzen zullen gaan verdwijnen. Nee, die beurzen zullen misschien compacter worden, wat ook wij zijn geworden met onze beurs. En het gaat er in mijn optiek ook niet om of je de grootste bent, en het meeste aanbod hebt... 

 

Het is de 'beste' zeker?  

 

Ja, dat past bij mij als persoon en bij onze mensen ook: wij willen de beste zijn. En of dat nou in sport is of welk vak dan ook, of je vak waar je mee bezig bent: als jij iets met passie doet en je wil de beste zijn, ja, dan maak je het jezelf en je omgeving zeker niet makkelijk, maar het is wel iets om naartoe te leven en dat is de methode die wij voor onszelf hanteren, en dat betekent dat alleen voor ons alleen al geldt dat concurrentie gezond is, want dat houdt je wakker. 

 

Een heel mooie quote om mee af te sluiten, Marc. Dank je wel.  

 

Dank je. 

 

En u, beste kijker: bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Advertenties