Breng je genodigden in de 'mood' met beelden

Met beelden je gasten in de mood brengen. Dat is wat ideaDJ doet.

Reageer op deze tv aflevering

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Ook beschikbaar als podcast:

Ook via podcast:

Listen on Google PodcastsListen on Apple PodcastsListen on Shopify

Transcript

Met beelden je gasten in de mood brengen. Dat is wat ideaDJ.com doet.

 

Dag Ramon, welkom in de studio.  

 

Dankjewel. 

 

Je hebt zelf met een collega een concept: ideaDJ. Wat is dat precies? 

 

ideaDJ levert real-time inspiratie voor events. Dat betekent dat we beelden of filmpjes draaien, gebaseerd op het thema. We weten eigenlijk niet wat de mensen gaan zeggen of wat er gaat gebeuren. We bereiden ons generiek voor. En als er een event plaatsvindt dan gebruiken we veelal grote schermen en ook de audio om mensen in het thema te brengen. ideaDJ werkt met name goed voor een groter publiek. Dus dat er 100 of 1000 man een zaal in gaat. Dat is een ideaal moment waarop wij mensen al in het thema brengen, dus middels visuals. 

 

Dus op het moment dat iemand staat aan te schuiven om binnen te mogen? 

 

En ook ja, 1000 man in de zaal, voordat iedereen een plekje heeft. Dat is een heel mooi moment om ideaDJ in te zetten in plaats van logo’s te laten draaien, dat doen we uiteraard ook van sponsoren en zaken. Maar ook echt om mensen al in het thema te brengen. We hebben, laten we zeggen, niet obligate beelden maar beelden met een leuke twist. 

 

En werkt dat, gewoon een beeld tonen om iemand in de mood te brengen? 

 

Ja, met name bij inloop gebruiken we filmpjes. Dus dan zijn het of korte inspiratiefilmpjes, of korte verhaaltjes, of korte visuele indrukken. En als er gesproken wordt; als er paneldebatten zijn of eventueel sprekerondersteuning, doen we het met beelden, dus dan gebruiken we geen geluid. Beelden, teksten, eventueel bewerkte beelden. En dat ondersteunt het verhaal Wat we dus doen is daar extra beelden bijzetten uit een andere context. We slaan dus eigenlijk een brug, een analogie, ergens anders uit om te zorgen dat hun verhaal nog krachtiger overkomt. Dat we het punt helpen maken. 

 

Maar dan hebben jullie toch een gigantische databank aan beelden? 

 

We hebben een enorme databank en die is helemaal getagd naar verschillende types. We doen het alleen voor bedrijfsevents. Naar processen, naar sectoren, naar emoties... Daar hebben we al onze beelden op getagd, dus we kunnen daar heel snel op zoeken. We hebben een aantal laptops en een aantal iPads om snel te kunnen switchen. En een groot soort van controller, want we zijn altijd met zijn tweeën; mijn collega Mark en ik. En degene die het beste beeld heeft die slaat op de knop en dan wordt dat beeld getoond. 

 

Dus het is eigenlijk nog een competitie om de snelste te zijn

 

Ja, we hebben oogcontact om te kijken van: "laat mij maar want ik kan hier de beste ondersteuning bij bieden". Het is meestal: we zijn met zijn tweeën, de ene is bezig het beeld op te zoeken en op te zetten en die ander luistert door naar wat komt er daarna? Dus eigenlijk is de competitie minimaal maar het is meer dat als één bezig is dan gaat die ander weer aandacht focussen op het publiek of op de spreker of op het panel om te zorgen dat we daar klaar zijn voor het volgende. We geven niet continu beelden. Soms zetten we gewoon een logo van een event erop. Of het beeld is zwart. Alleen we ondersteunen op het moment dat we denken: "dit kunnen we zó mooi ondersteunen". En daar zetten we een beeld bij.  

 

Je zegt dat je dat doet op het moment dat mensen aan het binnenkomen zijn, tijdens een congres waar sprekers aan de gang zijn. Kan dat ook op andere typen evenementen ingezet geworden? Ik denk nu aan een dance-festival of een gewoon bedrijfsfeest. 

 

Ik denk dat we daar iets minder toegevoegde waarde hebben want wij zijn echt inhoud-gedreven. Wij gebruiken dezelfde setups eigenlijk als VJ's. Als je naar een leuke club gaat heb je allerlei mooie beelden, meer arty. 

 

Het was in die richting dat ik aan het denken was, ja.  

 

Dat zou kunnen. Daar worden we af en toe ook voor gevraagd. Maar het is eigenlijk niet waar we het beste voor zijn. Wij zijn het beste voor als er gesproken wordt of als mensen in een bepaalde sfeer gebracht moeten worden. Het kan wel als er een feestje na een dag is -een groot medisch congres- kan het best zijn dat er nog een echte DJ is die muziek draait. En dat wij daar hele leuke beelden bijzetten. We hebben bijvoorbeeld ook onze database getagd naar gezondheidszorg in de jaren '50. Dan zie je altijd prachtige sanatoria, mooie zwart-wit foto's van alle zusters en zo. En dan merk je ook in de moderne technologie met MRI en CT-scanners, dat mensen heel erg kunnen waarderen waar het vandaan komt. Dus dat doen we af en toe wel: mensen thematisch ergens in mee te nemen. Alleen het is meer echt bedoeld om mensen in een bepaalde sfeer te brengen, dat doen we over het algemeen overdag tijdens een event, en sprekers eventueel te ondersteunen. We hebben een aantal klanten die ons gewend zijn, want de eerste keer dat een spreker ons ziet, dan hebben ze ook een beetje het gevoel van competitie. Van: "ho wacht even, er worden extra beelden getoond van datgene dat ik al toon". 

 

Ja want komt dat dan naast de slides van die spreker?  

 

Ja, je moet het zo zien: hier staat nu één scherm. Wat we meestal doen is daar nog twee schermen naast plaatsen. Dus het grootste scherm is voor de spreker. We hebben nog twee schermen daarnaast, of als het een groot evenement is dan heb je nog 8 schermen met een verdubbeling. En daar zetten wij de beelden dus extra bij op. We spreken het altijd eerst door met de sprekers, en we merken: sommige sprekers hebben het niet nodig. Sommige topsprekers hebben ons niet nodig. Dan zijn wij vrij rustig. Het is met name voor de directeuren die 1 of 2 keer per jaar al hun mensen toespreken. Dat zijn, laten we zeggen, operationeel directeuren. Die doen het fantastisch, maar het zijn geen keynote speakers. Die intussen al zoveel vertrouwen hebben. Die hebben al eens een keer een Powerpoint gegeven met cijfers, grafieken, tekst erop. Dan zetten wij er mooie beelden bij. Dus je tilt ze eigenlijk een niveau hoger. Ja, en sommige klanten worden zo enthousiast dat ze besluiten: "joh, laat die mannen maar plaatjes draaien, ik vertel gewoon mijn verhaal. Ik gebruik geen slides meer". Ja en dat is de kroon op ons werk dat die persoon ons het vertrouwen geeft. Hij of zij vertelt zijn verhaal en wij verzorgen alle beelden.  

 

Maar loop je dan niet het risico dat de spreker afgeleid raakt? Dat hij zelf zoiets heeft, van: ik ben benieuwd wat ze hiernaast aan het doen zijn? 

 

Soms wel. Daarom wil je ook niet continu beelden daar in schieten, maar ook rustig af en toe een beeld even ook laten staan. En dan kan de persoon eventueel een link slaan naar hetgeen wat er getoond wordt, want dat is gebaseerd op wat hij of zij net gezegd heeft. Dus altijd we zitten er net een seconde of een paar seconde na... 

 

Want je weet niet wat er komt? 

 

Ja we weten alleen het thema maar we eten niet wat er komt. Natuurlijk kunnen we het in business relatief goed inschatten. Het zal waarschijnlijk... Zoals tegenwoordig gaat het over ecologie, sustainability, netwerken, nieuwe manieren van werken, internet, digital impact... Dus daar zijn we allemaal wel op voorbereid en hebben we wel ideeën over. Nou, dat zal deze kant wel opgaan. Vermoedelijk zal deze conclusie getrokken worden. Dus dan hebben we die al klaarzitten onder de knop en dan kunnen we bijna nagenoeg als een persoon een betoog instart en een conclusie maakt, dan kunnen we veilig op de knop drukken: "ja, dat is dit". 

 

Ik vind het een ontzettend leuk concept. Bedankt voor je komst naar de studio.  

 

Graag gedaan. 

 

En u beste kijker, bedankt voor het kijken en alweer tot volgende week!

Advertenties