Arnout Schuijff, mede-oprichter van de betaalservice provider Adyen, stapt als eerste investeerder aan boord van Amsterdamse ticketing startup WeTicket. WeTicket zal deze investering inzetten als springplank om hun ticketing service wereldwijd tegen lage kosten aan te bieden. Dat is goed nieuws zijn voor organisatoren van evenementen.
WeTicket kent haar roots in de evenementensector. Oprichters Jesse van der Pluijm en Nando Bennis organiseerden zelf al enige tijd evenementen, daarbij viel het hen steeds meer op dat je al snel tegen hoge ticketing-kosten aanloopt, zelfs voor kleinschalige evenementen. "Ticketing Providers hielden vaak meer over aan onze events dan wijzelf. Dat moet anders kunnen, dachten we” aldus Van der Pluijm.
Gedreven door hun ervaringen, besloten Van der Pluijm en Bennis een alternatief te ontwikkelen. Hun streven is naar eigen zeggen niet winstmaximalisatie, maar een toegankelijk en betaalbaar platform dat qua kwaliteit en functies niet onderdoet voor dure aanbieders. “We hebben voorbeelden van organisatoren die al een jaarsalaris aan kosten hebben bespaard door over te stappen op onze service!” Vervolgt Van der Pluijm.
Dat Arnout Schuijff in WeTicket investeert, is niet geheel toevallig. Met zijn nieuwe start-up Tebi maakt hij kassasystemen op een soortgelijke manier toegankelijk en betaalbaar als WeTicket dat doet met hun ticketsysteem. Van der Pluijm: "In eerste instantie waren we niet op zoek naar een investeerder, we hadden juist het plan om langzaam op eigen kracht verder te groeien. Toen we Arnout tegenkwamen, bleken onze visies zo op één lijn te liggen dat een samenwerking voor de hand lag."
Inmiddels zijn er meer dan 750 organisatoren aangesloten op WeTicket, dat met €0,18 per ticket grofweg een derde rekent van wat de concurrentie vraagt. Met behulp van de investering die €750.000 bedraagt, zeggen de oprichters van WeTicket klaar te zijn om hun diensten in het binnen- en buitenland uit te breiden. Van der Pluijm: “We kunnen dit baanbrekend lage tarief hanteren omdat we inzetten op schaal, wat met een online platform als WeTicket in principe onbegrensd is. Ik denk dan ook dat we op termijn zelfs in staat zijn nog verder te zakken met onze tarieven.”
Bennis: “Met ons kleine team nemen we het op tegen de ticketing maffia en hopen we een tegenwicht te bieden aan de zakkenvullende praktijken waarvoor bijvoorbeeld Ticketmaster onder vuur is komen te liggen. Onze missie is pas geslaagd als de hele ticketingmarkt zich genoodzaakt voelt een eerlijk tarief te hanteren, zodat organisatoren, artiesten en bezoekers niet langer de dupe zijn van de heersende graaicultuur.
Proficiat!
1 Like
WeTicket