MediaMixer bv
Live communication is de toekomst!
MediaMixer bv|
11 mei 2020

Communicatie- en evenementenbureau Push To Talk lanceert "Virtual Convention" als volwaardig alternatief voor een bedrijfsevenement.


Traditionele events zijn vandaag onmogelijk. Omwille van het algemeen belang zijn we tot fysieke afstand verplicht. Maar social distance is nergens voor nodig. “We moeten de sociale afstand juist verkleinen”, zegt Tom Bellens CEO van Push To Talk. Live Communicatie is de communicatie van de toekomst.


Live Communicatie is veel meer dan de belevenis op een evenement. Het gaat over ‘live’ ontmoetingen creëren tussen mensen. Het gaat over de inhoud, het verhaal. Welke angsten zijn er bij de medewerkers, wat is de visie van het management... Dit vraagt om een scenario, een draaiboek en een strakke regie. Bedrijven of organisaties waarbij de medewerkers weinig kansen hebben om elkaar fysiek te ontmoeten, willen ook de cultuur, de onderlinge contacten en de band versterken. Denk aan zorgverleners en veiligheidsdiensten die de klok rond werken, bedrijven of organisaties met vestigingen of werven over het hele land of met ploegarbeid.


Tom: “Mogelijk is er in veel bedrijven dit jaar geen zomerbarbecue, personeelsfeest of eindejaar drink meer gepland. In die zin beleven evenementen hun eigen crisis. Maar dat neemt niet weg dat mensen willen praten, ervaringen delen maar ook waardevolle initiatieven die de medewerkers ontplooien onderling delen… meer dan ooit zijn het de mensen op de werkvloer die het verschil nu maken en een essentieel onderdeel worden van de communicatie.”


Online events moeten live ontmoetingen worden met live communicatie en live conversaties. Professioneel georganiseerd, afwisselend, boeiend en relevant. Ze moeten authentieke verhalen brengen met echte emoties die mensen verbinden.


Virtual Convention (live en digital in the mix)


Virtual Conventions zijn een vorm van live communication met een mix van een tv-studio, een online evenement en een digitaal platform. Mensen komen niet naar een event, het event komt naar hen toe.


Virtual conventions hebben twee belangrijke functies: (1) verspreiden van top-down communicatie (informeren/betrekken) en (2) versterken en aanwakkeren van het community-gevoel binnen een bedrijf (binden). De eventlocatie voor een virtual convention is een reeds opgebouwde stand-alone audiovisuele setup. Het decor kan makkelijk aangepast worden aan het thema of aan de brand-identity van het bedrijf. Het event wordt gevolgd van thuis, vanop kantoor of met een beperkt publiek in de eventruimte zelf.

Tom: “Belangrijkste verschil en pluspunt van een Virtual Convention is de strikte timing en eventopbouw. Er zit schwung, diepgang en dynamiek in. Dat mis ik vaak bij een webinar of videoconferentie. Ik voel me in een tv-studio maar dan met live interactie.”


Push To Talk beschikt over een ervaren team om virtual conventions te ontwerpen, te begeleiden en te regisseren van concept tot realisatie. We zorgen voor content en redactie, schrijven het draaiboek, nemen op voorhand video’s op, ontwerpen een decor, bieden technische ondersteuning, organiseren de regie en ten slotte de livestream.


Focussen op inhoud en content


‘Wat me enorm aanspreekt aan deze formule is dat het de kans biedt om écht te meten wat er leeft in de organisatie: de vele positieve verhalen maar zeker ook de angst en twijfel die er heerst zowel bij de medewerkers als bij het management of de directie. Het hoeft geen afgelikte ‘good news’ show te zijn wat mij betreft, uiteindelijk zijn we in crisis en vraagt dat een andere toon van communicatie.” aldus Tom.


“Dit is niet nieuw”, zegt Tom Bellens. “We doen dit al vele jaren live op evenementen maar wat ik wel merk is dat de drempelvrees om van achter een scherm een sterk inhoudelijk evenement te volgen enorm gedaald is. Als ik vroeger aan iemand zou gevraagd hebben om 45 minuten te kijken naar een corporate event op een iPad of smartphone zoals je doet met Youtube of Neflix dan zou men mij zot verklaard hebben. Nu merk ik dat - door corona - die drempel wegevallen is. Voorwaarde is wel dat we als bureau samen met de opdrachtgever de inhoud even catchy en dynamisch maken en overbrengen, maar dat is nu net onze corebusiness al meer dan 20 jaar. Onze ervaring ligt in het coachen van complexe content en het begeleiden we organisaties in een change management-parcours of strategische herprofilering.”


Tom Bellens: “Momenteel zijn we in gesprek met enkele organisaties om na de opstart midden mei hun medewerkers met deze formule te informeren over de aspecten van welzijn op de werkvloer, veiligheid, afstand bewaken, preventiemaatregelen maar eveneens om een klankbord te zijn. Mijn achtergrond als preventieadviseur helpt daarbij om dit mee wettelijk te onderbouwen en structureel in te bedden in de procedures en afspraken in de organisatie.”


“Ik zie dit absoluut als een blijver die zijn plaats zal innemen naast de gekende real life evenementen die we stap voor stap weer zullen mogen organiseren”, aldus Tom. Voordeel is dat je nu reeds bijzonder snel naar een grote doelgroep kunt communiceren, met interactie, met empathie en met afwisseling van gesprekken en video’s…”

“Misschien moet ik deze format ook aan mevrouw Wilmès voorleggen voor de volgende persconferentie”, zegt Tom Bellens met een knipoog.

 

U HEEFT EEN GOED VERHAAL, WIJ KUNNEN GOED VERTELLEN

www.pushtotalk.be

www.livecommunication.be 

Like Reageer