Hybride events: ze zijn de ideale combinatie van online én offline ontmoetingen. Terwijl een deel van je publiek fysiek aanwezig is, kijken er via je livestream óók heel wat mensen mee. Hoe je zo’n hybride evenement opzet en wat de voordelen zijn, zetten we voor je op een rijtje.
Dankzij de coronapandemie is het leven erg veranderd. We zijn meer dan ooit gewend om remote te werken of on demand te leven. En dat heeft natuurlijk invloed op de manier waarop we evenementen organiseren. Online events zijn professioneler dan ooit en hybride events zijn niet meer weg te denken in de maatschappij.
Wat zijn hybride events precies?
Fysiek en online komen bij een hybride evenement naadloos samen. Op locatie aanwezig zijn je presentator, dagvoorzitter, sprekers en/of het publiek. Tegelijkertijd kunnen mensen vanuit hun huis, kantoor of een andere locatie het event ook bijwonen, via een hybride livestream.
Maar met alleen het uitzenden van het evenement ben je er niet. Zo’n hybride event organiseren, vraagt om expertise. Waar je je online focust op kennisdeling en flexibiliteit, gaat het fysiek veel meer om de beleving, netwerken en het gevoel van exclusiviteit. Zorg er daarom voor dat je op de juiste manier interactie creëert. Online kan dat bijvoorbeeld met polls of een wordcloud.
Een hybride event is een goed idee omdat…
- het een veel groter bereik heeft dan alleen een fysiek event. Meer mensen kunnen aanwezig zijn door de combinatie van online en offline.
- het veel duurzamer is. Je publiek hoeft niet fysiek aanwezig te zijn. Dat geldt ook voor (een deel van) je sprekers. Fijn digitaal aanhaken dus!
- je jouw publiek veel meer flexibiliteit biedt. Stel je voor dat ze last minute toch niet in de gelegenheid zijn om je event bij te wonen, dan kunnen ze online aansluiten.