AI-chatbot analyseerde de evenementenbranche tijdens het 10-jarige evenement van eventsoftwarebedrijf Momice. En maakte meteen duidelijk dat de eventmanager als mens onmisbaar blijft
Dat event softwarebedrijf Momice zichzelf blijft uitdagen, bleek gisteren opnieuw tijdens haar eigen 10-jarig jubileum ‘Update 10.0’. Momice nodigde namelijk als eerste in de branche een AI-bot uit om deel te nemen aan een paneldiscussie, samen met event experts Maarten Schram (IDEA) en Dirk Prijs (Genootschap voor Eventmanagers). De vraag is natuurlijk wie de branche beter kan ‘lezen’: AI of toch de menselijke experts?
Momice, toonaangevende speler in eventtechnologie, markeerde vorige week een bijzondere mijlpaal: het bedrijf vierde haar 10-jarig bestaan. Tijdens de afsluitende, plenaire sessie van het event gingen experts Maarten Schram en Dirk Prijs in gesprek met elkaar en het publiek. Onder leiding van moderator Tom Jessen behandelden zij een aantal stellingen waardoor de diepte en breedte van de branche voelbaar werden.
AI: een bedreiging voor het event-vak?
Maar Prijs en Schram waren niet de enige panelleden. Ook Molly, de AI-bot deelde haar kijk op de toekomst van evenementen en technologie. Wat bleek? Haar antwoorden waren correct, maar generiek. “Open deuren,” zo klonk het uit de zaal.
Waarom Momice er toch voor koos om Molly het woord te geven? Momice-oprichter Rutger Bremer legt uit: “Momice gelooft dat de eventindustrie voortdurend evolueert en dat technologie een sleutelrol speelt in deze transformatie. Momice omarmt deze veranderingen en wil een voortrekker zijn in de branche.” Eerder dit jaar integreerde Momice als eerste AI in de software. “Het is allemaal nog niet perfect, maar we willen steeds blijven kijken hoe AI ons kan blijven versterken.”
Het AI thema lééft, zo bleek uit de grote belangstelling van de AI workshop die gedurende de dag 2x gegeven werd aan ongeveer 100 event professionals. De sessie liet een groot aantal AI-toepassingen zien voor events en werd met veel enthousiasme ontvangen bij de aanwezigen. “Dit is opvallend, omdat de doelgroep meestal niet heel happig is op technologie,” aldus Bremer.
Met de stelling: “Met de komst van AI staat mijn baan op het spel”, was het publiek het massaal oneens. Of de skill set moet veranderen, daarover waren de meningen verdeeld: het publiek vindt van niet, maar de experts nuanceren dit: “Er is zoveel beweging in de branche, de afgelopen jaren,” aldus Maarten Schram (IDEA). “Eigenlijk is elke eventmanager ook een beetje business consultant tegenwoordig. Er wordt heel veel van professionals gevraagd – en dat is niet altijd eenvoudig.”
Dirk Prijs vult aan: “Het rotwerk wordt geautomatiseerd, waardoor er meer ruimte overblijft voor menselijk contact.” Rutger Bremer moedigt de aanwezigen dan ook aan om de overgebleven tijd dan ook écht daar aan te besteden – en niet simpelweg méér events te gaan organiseren.
10 jaar Events are serious business
Dankzij haar wortels in de eventindustrie begrijpt Momice als geen ander dat evenementen Serious business zijn. “Ons jubileumevent was niet alleen een viering van het 10-jarig bestaan van Momice, maar ook een erkenning van de groeiende complexiteit en diversiteit van de eventbranche,” aldus Bremer.
“Het event was een eerbetoon aan de eventprofessionals die dag in, dag uit werken aan het creëren van waardevolle events, en daarmee aan de groei van hun organisatie. De eventbranche, complex en prachtig, verdient respect! En dat was voelbaar gedurende de hele dag!”
Over Momice
Momice is al 10 jaar lang een toonaangevende speler in eventtechnologie. Het platform stelt eventprofessionals in staat om succesvolle evenementen te organiseren met behulp van software voor de registraties en communicatie van zakelijke events.